Arrangemanget "Kulturhelg i Luleå" ska genomföras 23-25 oktober.
Cirka 70 personer från Stockholm och södra Sverige är inbjudna. Fokus är på kulturpersoner, men även andra.
– Vi vill få upp intresset från aktörer inom kulturen, hotell och restaurang och besöksnäringen, säger Niklas Nordström.
Kommunledningen vill se fler hotell och restauranger i staden. Men även fler kulturevenemang.
BD pop, Filmpool nord, Visit Luleå och kulturförvaltningen är några av de som är engagerade i helgen i Luleå.
Konsulten Fredrik Andersson ska enligt ett underlag genomföra "personlig bearbetning av önskade personer" som ska bjudas in. Han och reklambyrån Yours planerar helgen, och deras arbete kostar 125 000, enligt en förkalkyl.
Niklas Nordström och Fredrik Andersson har jobbat med varandra tidigare, på byrån Prime, där Nordström varit delägare.
– Han är min före detta kollega på Prime, säger Niklas Nordström.
Ser du några problem med det?
– Tvärtom. Yours gör bedömningen vad de behöver för hjälp, och han har ett gott nätverk. Jag delar deras bedömning. En del klarar vi med våra egna nätverk, men vi behöver andra utposter också.
Planen är att bjuda gästerna på kultur- och matupplevelser varvat med föreläsningar och studiebesök.
Niklas Nordström tycker att priset för arrangemanget, 400 000, är helt rimligt i förhållande till det förväntade utfallet.
– Vi vet att en gästnatt på ett hotell innebär 1300 kronor på mat och shopping. Skulle någon aktör förlägga ett stort kulturevenemang här så blir det bra avkastning, säger han.
Det formella beslutet om kulturhelgen ska fattas på kommunstyrelsens arbets- och personalutskott på måndag.