Premiär för nytt ståltågslok

Stålämnestågen mellan Luleå och Borlänge får mera hästkrafter. På måndagen rullade det första tåget med den nya loktypen Re.

Den nya elektiska loktypen Re har kopplats framför ett ståltåg på malmbangården i Luleå. Till vänster strår det nya miljövänligare dieselloket Td, som ska ersätta de smutsigare T44-dieselloken.

Den nya elektiska loktypen Re har kopplats framför ett ståltåg på malmbangården i Luleå. Till vänster strår det nya miljövänligare dieselloket Td, som ska ersätta de smutsigare T44-dieselloken.

Foto: Jan Bergsten

LULEÅ2010-05-17 15:05
Dessa tyskbyggda lok har 8 900 hästkrafter och två lok kan klara 3 200 ton tunga tåg på den backiga stambanan genom övre Norrland. De gamla Rc-loken klarade i dubbelkoppling 2 400 ton.
Green cargo har beställt 16 lok för stålämneståg och för internationell godstrafik. Loken har dubbla elströmsystem och kan därför passera över gränsen till Danmark och vidare till Tyskland.
Samtidigt med visningen av Re-loken på malmbangården, Svartön, visades också de nya växellok dieselelektriska växelloket Td, som är miljövänligare än de gamla T44-loken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om