"Precis det vi varnat för"
Den tragiska döds-olyckan på E 4 i söndags hade med största sannolikhet inte inträffat om det funnits mitträcken, något som ledningen för Piteå kommun krävt i åratal.
Det fanns inga mitträcken på sträckan där dödsolyckan inträffade i söndags. Piteå kommun har krävt det i åratal och fått beskedet att bygget kommer i gång tidigast 2018.
Foto:
Så sent som i mars hade Roslund och företagaren Erik Lindbäck en träff med regeringen och Vägverket(nu Trafikverket). Piteå kommun erbjöd sig då att förskottera 50 miljoner kronor för att bygget av mitträcken på en 1,5 mil lång sträcka, bland annat förbi olycksplatsen i Bertnäs.
- Sedan dess har vi inte hört någonting. Men det är så här det fungerar, allt satsas i södra Sverige och vi får bara småsmulorna. Ansvariga måste inse att vi har trafik i Norrland också, säger en bedrövad Peter
Roslund.
Tidigast 2018
Att trafiksäkra sträckan den aktuella sträckan, från Rosvik till Boviken där motorvägen mot Piteå tar vid, skulle kosta 125 miljoner kronor. Det besked som lämnats till Piteå kommun är att bygget kan komma
i gång tidigast 2018.
- Det här är ingenting
annat än en skandal. Med tanke på vilken trafikpulsåder det handlar om så skulle det ha funnits mitträcken här för länge sedan, säger Roslund
Enligt en första plan var det tänkt att mitträcken skulle börja byggas på den här sträckan redan 2008. Då hade den tragiska dödsolyckan med största sannolikhet inte inträffat, hävdar Roslund.
- Visst är det så när vi ser hur olyckan har gått till.
"Skynda på bygget"
Peter Roslund kommer så snart semestrarna är över att kräva ett nytt möte med trafikansvariga.
- Trafikverket och regeringen måsta nu snabbt ompröva sitt beslut och skynda på bygget av mitträcken
på den här sträckan.
E 4 mellan Luleå-Piteå är en av länets hårdast trafikerade vägsträckor. Dagligen arbetspendlar 2 000 Pitebor till Luleå och runt 1 000
Luleåbor i motsatt riktning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!