Postpaket med förhinder

Luleåbon Anders Eliasson är förgrymmad på Posten.Han betalade 310 kronor för att skicka ett paket till England. Men Posten skickade aldrig hans paket - trots detta fick han inte tillbaka ett öre. Han tvingades i stället betala ytterligare 100 kronor för att få tillbaka sitt paket.

Anders Eliasson har betalat sammanlagt 410 kronor till Posten för att skicka ett paket med stötdämpare till England. Trots att Posten vägrar frakta hans paket får han inte tillbaka ett öre av fraktkostnaderna. "Jag tycker att det är mycket nonchalant", säger han.

Anders Eliasson har betalat sammanlagt 410 kronor till Posten för att skicka ett paket med stötdämpare till England. Trots att Posten vägrar frakta hans paket får han inte tillbaka ett öre av fraktkostnaderna. "Jag tycker att det är mycket nonchalant", säger han.

Foto: Elisabeth Hedman

LULEÅ2010-07-21 06:00
Anders Eliasson, egen företagare i Luleå, har byggt en sportbil tillsammans med sin son. Han beställde stötdämpare till bilen från ett engelskt företag, Rally Design. Stötdämparna levererades av Posten. Men när de monterades upptäckte Anders Eliasson att de var för långa. Enligt Rally Design var det inga problem. Det var bara att returnera de felaktiga dämparna så skulle man skicka nya i utbyte.
Men att skicka tillbaka stötdämparna skulle visa sig mycket svårare än vad Anders Eliasson någonsin hade föreställt sig.
Stoppat av Tullen
Han gick till postkontoret i Ica-butiken på Hertsön. Sammanlagt betalade han 310 kronor i porto och fyllde i en tulldeklaration. Allt var korrekt enligt personalen.
När han inte hade hört någonting efter en vecka kollade han via paketets id-nummer upp var paketet befann sig. Det visade sig att paketet då hade gått tillbaka till postkontoret på Hertsön.
Anders Eliasson fick beskedet att Tullen hade stoppat paketet eftersom det innehöll gas och därför inte fick tranporteras med flyg. Han var dessutom tvungen att betala ytterligare 100 kronor i adminstrativ avgift för att få tillbaka sitt paket.
Ingen gas
- Jag förklarade för personalen att det här inte var gasdämpare utan vanliga hyudraliska stötdämpare som inte innehåller gas. Men de hänvisade mig till Postens reklamationsavdelning, säger Anders Eliasson.
Han kontaktade Tullverket och fick där beskedet att Tullen inte hade varit inkopplad och inte klassat hans paket som farligt gods.
Ändå hänvisar Posten till att Tullen har stoppat paketet.
Han har fått en kopia på en utredning som Posten logistik har gjort av hans reklamationsärende.
- Men jag förstår inte hur man kan anse sig ha utrett saken utan att ens ha pratat med mig. Det märkliga att när paketet kom till mig från England så kom det med Posten. Då var det inga problem. Varför ska det inte gå att skicka samma stötdämpare åt andra hållet?
Ingen återbetalning
Trots att stötdämparna inte innehåller gas slår Posten i sin utredning fast att hans paket klassas som farligt gods och att fraktkostnaden inte kommer att återbetalas.
- Det är ju Posten som är sakkunig befraktare. Om mitt paket inte går att skicka skulle jag väl ha upplysts om det från början och inte tvingats betala flera hundra kronor helt i onödan. Jag tycker att det är mycket nonchalant, säger Anders Eliasson som har anmält Postens agerande i fallet till Konsumentverket.
- Är det så här Posten behandlar sina kunder så är jag säkert inte ensam om att ha drabbats, säger Anders Eliasson.
Skärpta regler
Enligt Markus Trautmann, kommunikationschef på Posten logistik, agerar Posten på uppdrag av Tullverket.
- Posten agerar i enlighet med flygbolagens regler om vad som får fraktas. Reglerna har skärpts ganska rejält de senaste åren och föremål som kan anses innebära risk för brand eller explosion stoppas. Nu var ju inte det här gasstötdämpare. Men det framgick troligen inte tillräckligt tydligt av tulldeklarationen. Det är därför jätteviktigt att fylla i tulldeklarationen utförligt, säger Markus Trautmann.
Han rekommenderar Anders
Eliasson att åter vända sig till Postens kundtjänst för att få hjälp att lösa problemet.
- Jag har fått ett muntligt löfte om att få igen mina pengar. Men ännu har jag inte fått dem, säger Anders Eliasson efter ett nytt samtal med Posten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om