Politisk strid om järnvägen
Den politiska munkuggningen om Norrbotniabanan är nu åter i full gång. Detta efter den redovisning av närtidssatsningar på infrastrukturen 2009-2010 som regeringen gjorde på fredagen.
Foto:
Dags att leverera
- Nu är det dags för Krister Hammarberg och Stefan Torneberg att sluta prata i allmänna ordalag om Norrbotniabanans betydelse och i stället se till att säkerställa förverkligandet av visionerna och fullföljandet av arbetet, skriver Kristina Zakrisson(s), Börje Lööv(v) och Annika Eriksson(mp) i ett gemensamt uttalande.
Krister Hammarbergh är dock inte sen att kontra. Börje Lööv och Annika Eriksson är dåligt pålästa, hävdar han.
- Norrbotniabanan omnämns ett flertal gånger i regeringens papper och tillsammans med andra stora projekt, vilket väger tungt. Samtidigt skriver regeringen att Norrbotniabanan ej är tillräckligt förberedd för att möjliggöra byggstart 2009 eller 2010, vilket ju är sant.
"Projektet lever"
Krister Hammarbergh anser att kritikerna är för tidigt ute och pekar på att de satsningar som regeringen nu presenterat gäller för 2009 och 2010. Det stora dragen kommer att finnas med i den stora infrastrukturproposition som regeringen lägger fram senare i höst och som ska gälla för den kommande tioårsperioden. Men att det där kommer att finnas öronmärkta pengar till Norrbotniabanan, det vågar inte Krister Hammarbergh lova.
- Det jag konstatera är att projektet lever med tanke på att regeringen buntar ihop Norrbotniabanan tillsammans med andra stora projekt i landet.
Norrlandslänen eniga
Extra tryck i frågan blev det i går när representanter från de fyra Norrlandslänen enades kring infrastruktursatsningar för åren 2010-2020.
I den rapport som nu går vidare till regeringen argumenteras för den Bottniska korridoren där Norrbotniabanan ingår
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!