Polisens expert: "Den nya typen av bankrån"

Utsatta blir av med miljontalskronor i de norra delarna av Sverige – varje vecka. Det uppger Mikael Ahrtzing, utredare vid polisens bedrägericentrum. "De här människorna är totalt samvetslösa."

Polisens lägger i dag stora resurser för att stoppa den telefonbedrägerierna som ökar lavinartat.

Polisens lägger i dag stora resurser för att stoppa den telefonbedrägerierna som ökar lavinartat.

Foto: TT

Luleå2022-02-03 11:00

Mikael Ahrtzing är kanske den polisman som har den största kunskapen inom polisen region nord när det gäller just telefonbedrägerier. 

När vi når honom på telefon har uppgifter om det cyniska bedrägeriförsöket mot Kerstin ännu inte nått honom, förklarar han. Han kan därför inte uttala sig om det är en slump att hon drabbas igen, eller om misstankarna leder tillbaka mot samma bedrägeriliga som lurade henne förra gången.

Han konstaterar sedan att det här är en brottslighet som växer lavinartat.

– Det här är ett samhällsproblem och alla instanser i samhället måste hjälpas åt att få stopp på det här. Folk blir lurade på sina besparingar. Det är inga småsummor det rör sig om, säger Mikael Ahrtzing.

Bedragarna grundar noggrant sin brottsplan genom att ta reda på så mycket som möjligt om offret, förklarar polismannen. Uppgifter som enkelt går att få rätt på via internet. Det handlar om allt från bostadsadress, familjeförhållanden, bank och arbetsplats, till det viktigaste – personnumret.

– Det bedragarna sedan vill är att få offret ur balans på olika sätt. När de pratar med dig, och känner att de har dig på kroken, då har de öppnat banksidan och skrivit in ditt personnummer i inloggningen. Det gör att de redan är före dig i "kön", säger Ahrtzing.

Den person som rings upp uppmanas sedan att logga in med sitt bank-id. När det sker har förövarna tillträde till offrets konton samtidigt som samtalet pågår.

– Svårare än så är det inte. Folk tror att det här är jättekomplicerat, men det är det inte. 

Det rör sig om socialt begåvade personer med god övertalningsförmåga, konstaterar Mikael Ahrtzing.

– De har i vissa fall utgett sig för att ringa från polisen och sagt att deras barn har varit med i en trafikolycka och behöver blod, eller någonting sådant. Att de behöver de personens bank-id för att veta att det är rätt person de pratar med. Det är riktigt vidrigt.

Bara inom polisens region nord svindlar bedragarna till sig miljonbelopp varje vecka. 

– Det är fruktansvärt att gamla människor blir lurade på sina besparingar. De här människorna är totalt samvetslösa, säger Mikael Ahrtzing och uppmanar alla att inte logga in på sitt bank-id på uppmaning av någon annan person.

Ett sätt att kontrollera den som ringer upp är att motringa på ett officiellt nummer, till exempel till en banks växel.

– Det här är, inom situationstecken, den nya typen av bankrån. Nu lurar man folk så här i stället, och det är fruktansvärda summor som det här omsätter. Det är ett samhällsproblem, absolut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!