Polisen kan inte stoppa dödsleken: "Vet ungefÀr vilka de Àr"

Systematiska vansinneskörningar med motorcykel genom LuleĂ„ har pĂ„gĂ„tt ett lĂ€ngre tag. Polisen vet pĂ„ ett ungefĂ€r vilka de skyldiga Ă€r – och har Ă€ven tagit fast flera av dem.

Buskörning med motorcyklar har skett systematiskt i centrala LuleÄ, bÄde förra sommaren och den hÀr.

Buskörning med motorcyklar har skett systematiskt i centrala LuleÄ, bÄde förra sommaren och den hÀr.

Foto: Ulrika VallgÄrda

LuleÄ2024-08-27 19:00

Problemet Ă€r att polisen inte ens kunnat utreda dem för exempelvis vĂ„rdslöshet i trafik, utan det har handlat om betydligt mer bagatellartade brott som bara ger böter. 

Det vill sÀga orsakande av onödigt buller, att de dolt registreringskylten eller kört utan registreringskylt.

– För att över huvud taget kunna fĂ„ fast dem för nĂ„got brott har vi fĂ„tt anvĂ€nda list. Vi har anvĂ€nt oss av drönare och polishelikopter, och tagit dem nĂ€r de tankat eller stannat. Ja, det Ă€r vid sĂ„dana tillfĂ€llen, sĂ€ger Mattias Martinsson, gruppchef för polisens trafikenhet i Norrbotten.

Polisen har lyckats ta fast flera av motorcyklisterna som terroriserar LuleÄs gator, berÀttar Mattias Martinsson.
Polisen har lyckats ta fast flera av motorcyklisterna som terroriserar LuleÄs gator, berÀttar Mattias Martinsson.

Han fortsÀtter:

– Vi har lyckats ta fast nĂ„gra av dem i sommar men det handlar om de brott de begĂ„r dĂ€r och dĂ„. Vi kan inte rapportera nĂ„gon för att ha kört för fort som vi inte kan bevisa har gjort det.

Men ni vet vilka de Àr?

– Vi har hyfsat bra koll pĂ„ vilka de Ă€r, ja. Sedan finns det ju alltid andra som man kanske inte trĂ€ffat pĂ„.

ÄndĂ„ fĂ„r polisen alltsĂ„ inte stopp pĂ„ dödsleken, som under otaliga sommarkvĂ€llar bedrivits efter rakstrĂ€ckorna pĂ„ vĂ€g 97 mellan rondellen vid Kulturens hus och rondellen vid Rostbollen.

Redan förra sommaren började mÄnga LuleÄbor att reagera pÄ motorcyklisternas framfart, som förutom att det Àr farligt Àven bullrar högt.

– Ljudet Ă€r inte det största problemet. Det Ă€r olycksrisken. De som vĂ€ljer att busköra fĂ„r vĂ€l stĂ„ sitt kast – de jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r de andra trafikanterna. En av grannarna höll pĂ„ att bli pĂ„körd, berĂ€ttade LuleĂ„bon Britta Edegren, nĂ€r Norrbottens-Kuriren skrev om problematiken tidigare i sommar.

Mellan rondellerna i centrala LuleÄ kör motorcyklisterna i oerhört höga hastigheter.
Mellan rondellerna i centrala LuleÄ kör motorcyklisterna i oerhört höga hastigheter.

– Jag förstĂ„r att folk blir förbannade och oroliga nĂ€r det bara fĂ„r pĂ„gĂ„. Det finns en frustration Ă€ven hos polisen, sĂ€ger Mattias Martinsson.

Att jaga i fatt motorcyklister som kör i 150–200 km/h Ă€r inte möjligt för polisen. Dels av praktiska skĂ€l, motorcyklisterna gĂ„r sĂ€llan att fĂ„nga in och utan registreringsskylt Ă€r det nĂ€stan omöjligt att fĂ„ nĂ„gon fĂ€lld.

Men Àven av juridiska skÀl.

Tidigare i Är dömde hovrÀtten en polis i PiteÄ för tjÀnstefel, efter att polisen förföljt en mopedist.

– Det Ă€r utmanande för oss av flera olika skĂ€l. Bland annat de höga hastigheterna, och att vi har en lĂ€gre bemanning sommartid och tvingas till hĂ„rda prioriteringar. Men ocksĂ„ att polisens föreskrifter begrĂ€nsar möjligheterna till förföljande av oskyddade trafikanter. Vi kan inte göra oss skyldiga till brott sjĂ€lva, sĂ€ger Mattias Martinsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!