Problemet Àr att polisen inte ens kunnat utreda dem för exempelvis vÄrdslöshet i trafik, utan det har handlat om betydligt mer bagatellartade brott som bara ger böter.
Det vill sÀga orsakande av onödigt buller, att de dolt registreringskylten eller kört utan registreringskylt.
â För att över huvud taget kunna fĂ„ fast dem för nĂ„got brott har vi fĂ„tt anvĂ€nda list. Vi har anvĂ€nt oss av drönare och polishelikopter, och tagit dem nĂ€r de tankat eller stannat. Ja, det Ă€r vid sĂ„dana tillfĂ€llen, sĂ€ger Mattias Martinsson, gruppchef för polisens trafikenhet i Norrbotten.
Han fortsÀtter:
â Vi har lyckats ta fast nĂ„gra av dem i sommar men det handlar om de brott de begĂ„r dĂ€r och dĂ„. Vi kan inte rapportera nĂ„gon för att ha kört för fort som vi inte kan bevisa har gjort det.
Men ni vet vilka de Àr?
â Vi har hyfsat bra koll pĂ„ vilka de Ă€r, ja. Sedan finns det ju alltid andra som man kanske inte trĂ€ffat pĂ„.
ĂndĂ„ fĂ„r polisen alltsĂ„ inte stopp pĂ„ dödsleken, som under otaliga sommarkvĂ€llar bedrivits efter rakstrĂ€ckorna pĂ„ vĂ€g 97 mellan rondellen vid Kulturens hus och rondellen vid Rostbollen.
Redan förra sommaren började mÄnga LuleÄbor att reagera pÄ motorcyklisternas framfart, som förutom att det Àr farligt Àven bullrar högt.
â Ljudet Ă€r inte det största problemet. Det Ă€r olycksrisken. De som vĂ€ljer att busköra fĂ„r vĂ€l stĂ„ sitt kast â de jag tĂ€nker pĂ„ Ă€r de andra trafikanterna. En av grannarna höll pĂ„ att bli pĂ„körd, berĂ€ttade LuleĂ„bon Britta Edegren, nĂ€r Norrbottens-Kuriren skrev om problematiken tidigare i sommar.
â Jag förstĂ„r att folk blir förbannade och oroliga nĂ€r det bara fĂ„r pĂ„gĂ„. Det finns en frustration Ă€ven hos polisen, sĂ€ger Mattias Martinsson.
Att jaga i fatt motorcyklister som kör i 150â200 km/h Ă€r inte möjligt för polisen. Dels av praktiska skĂ€l, motorcyklisterna gĂ„r sĂ€llan att fĂ„nga in och utan registreringsskylt Ă€r det nĂ€stan omöjligt att fĂ„ nĂ„gon fĂ€lld.
Men Àven av juridiska skÀl.
Tidigare i Är dömde hovrÀtten en polis i PiteÄ för tjÀnstefel, efter att polisen förföljt en mopedist.
â Det Ă€r utmanande för oss av flera olika skĂ€l. Bland annat de höga hastigheterna, och att vi har en lĂ€gre bemanning sommartid och tvingas till hĂ„rda prioriteringar. Men ocksĂ„ att polisens föreskrifter begrĂ€nsar möjligheterna till förföljande av oskyddade trafikanter. Vi kan inte göra oss skyldiga till brott sjĂ€lva, sĂ€ger Mattias Martinsson.