Polisen kan inte stoppa dödsleken: "Vet ungefär vilka de är"

Systematiska vansinneskörningar med motorcykel genom Luleå har pågått ett längre tag. Polisen vet på ett ungefär vilka de skyldiga är – och har även tagit fast flera av dem.

Buskörning med motorcyklar har skett systematiskt i centrala Luleå, både förra sommaren och den här.

Buskörning med motorcyklar har skett systematiskt i centrala Luleå, både förra sommaren och den här.

Foto: Ulrika Vallgårda

Luleå2024-08-27 19:00

Problemet är att polisen inte ens kunnat utreda dem för exempelvis vårdslöshet i trafik, utan det har handlat om betydligt mer bagatellartade brott som bara ger böter. 

Det vill säga orsakande av onödigt buller, att de dolt registreringskylten eller kört utan registreringskylt.

– För att över huvud taget kunna få fast dem för något brott har vi fått använda list. Vi har använt oss av drönare och polishelikopter, och tagit dem när de tankat eller stannat. Ja, det är vid sådana tillfällen, säger Mattias Martinsson, gruppchef för polisens trafikenhet i Norrbotten.

undefined
Polisen har lyckats ta fast flera av motorcyklisterna som terroriserar Luleås gator, berättar Mattias Martinsson.

Han fortsätter:

– Vi har lyckats ta fast några av dem i sommar men det handlar om de brott de begår där och då. Vi kan inte rapportera någon för att ha kört för fort som vi inte kan bevisa har gjort det.

Men ni vet vilka de är?

– Vi har hyfsat bra koll på vilka de är, ja. Sedan finns det ju alltid andra som man kanske inte träffat på.

Ändå får polisen alltså inte stopp på dödsleken, som under otaliga sommarkvällar bedrivits efter raksträckorna på väg 97 mellan rondellen vid Kulturens hus och rondellen vid Rostbollen.

Redan förra sommaren började många Luleåbor att reagera på motorcyklisternas framfart, som förutom att det är farligt även bullrar högt.

– Ljudet är inte det största problemet. Det är olycksrisken. De som väljer att busköra får väl stå sitt kast – de jag tänker på är de andra trafikanterna. En av grannarna höll på att bli påkörd, berättade Luleåbon Britta Edegren, när Norrbottens-Kuriren skrev om problematiken tidigare i sommar.

undefined
Mellan rondellerna i centrala Luleå kör motorcyklisterna i oerhört höga hastigheter.

– Jag förstår att folk blir förbannade och oroliga när det bara får pågå. Det finns en frustration även hos polisen, säger Mattias Martinsson.

Att jaga i fatt motorcyklister som kör i 150–200 km/h är inte möjligt för polisen. Dels av praktiska skäl, motorcyklisterna går sällan att fånga in och utan registreringsskylt är det nästan omöjligt att få någon fälld.

Men även av juridiska skäl.

Tidigare i år dömde hovrätten en polis i Piteå för tjänstefel, efter att polisen förföljt en mopedist.

– Det är utmanande för oss av flera olika skäl. Bland annat de höga hastigheterna, och att vi har en lägre bemanning sommartid och tvingas till hårda prioriteringar. Men också att polisens föreskrifter begränsar möjligheterna till förföljande av oskyddade trafikanter. Vi kan inte göra oss skyldiga till brott själva, säger Mattias Martinsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!