Daniel Pettersson är chef för polisens trafikavdelning.
Han säger att den gångna veckan varit en av de värsta, kanske den allra värsta – men att han egentligen inte kan dra några slutsatser när han studerat fallen.
– Det är väldigt olika olyckor. Det är en moped. En frontalkrock. En MC-olycka. Och en singelolycka... Det finns inga likheter och olyckorna är dessutom geografiskt spridda.
Här är de tragiska olyckorna med dödlig utgång:
* En 17-årig pojke omkom efter att ha hamnat i en kraftig kollision med sin moped på riksväg 99 i höjd med Luppio. Han fördes medvetslös från platsen med ambulanshelikopter, men hans liv gick inte att rädda.
* På midsommaraftonens morgon omkom en 55-årig motorcyklist i Hemmingsmark utanför Piteå.
* I måndags krockade en personbil och en timmerbil. Olyckan inträffade i Sikfors, vägskäl 374.
På kvällen gick polisen ut med uppgifterna personen som körde personbilen hade avlidit.
* Strax efter 18-tiden på tisdagen inträffade en trafikolycka på E10, mellan Skröven och Lansjärv.
Det var en personbil som hade voltat av vägen. En person omkom.
* I onsdags körde en man i 60-årsåldern ner i Torneälven. Han fördes med ambulanshelikopter till sjukhuset i Gällivare, men dödsförklarades senare samma kväll.
– Min spontana reflektion är: fan vilken otur! Här har verkligen alla parametrar gått åt fel håll. Jag kan inte se några samband, ingen trend. Det handlar om olyckliga omständigheter, säger Daniel Pettersson.
Alla dödsolyckor registreras av Transportstyrelsen. Och tittar man på statistiken så blir det tydligt vilken extrem vecka som vi har bakom oss, med fem döda personer på sju dagar – dessutom i fem olika olyckor.
Under 2009 dog sju personer i trafiken i Norrbotten.
2010 dog tio personer.
2011 dog 20 personer.
2012 dog 16 personer.
2013 dog 17 personer.
– Jag är faktiskt förvånad att det inte händer oftare, med tanke på mångas beteenden på vägarna.
– Sett över tid visar trenden att dödsolyckorna blir färre. Och det beror på bättre bilar och bättre vägar. Men nu har vi kommit till en punkt då vi måste få till en ändring i beteendet. Om alla i trafiken tog ordentligt ansvar, inte bara för sig själva, utan även tog höjd för andras misstag skulle vi få ner siffrorna.
Enligt Daniel Pettersson beror i princip alla dödsolyckor på just misstag.
– Ja, det är otroligt få som har andra orsaker. Men det finns en mentalitet, att vi tror att olyckor inte händer mig.