Det var självklart en av tidernas största spelsuccéer, Pokémon Go, som stod i centrum för promenaden. Spelet, som lockat miljoner världen över, fick under helgen också en egen promenad där uppdraget var att gå tillsammans och fånga digitala monster. Pokémon-promenaden anordnades av Sverok och Studiefrämjandet, och blev en smärre succé med minst 150 deltagare. Längst fram i ledet gick två mycket nöjda arrangörer, Oskar Vikström och Petra Blomkvist.
– Det har gått fenomenalt bra. Alla verkar trivas och ha kul, säger Oskar Vikström som menar att en av spelets stora fördelar är att det lockar både tjejer och killar i alla åldrar, och oberoende av tidigare kunskap.
– Det har gått enormt bra det här, över förväntan, säger Petra Blomkvist. Man har ju hört i andra städer att det varit lite incidenter, folk som inte ser sig för i trafiken. Men folk har skött sig bra och följer trafikreglerna.
Promenaden, som påbörjades i stadsparken var den första i sitt slag i Luleå, men det finns redan planer på fler promenader under hösten. Lördagens promenad avslutades vid LTU, och blev totalt runt en mil lång där deltagarna kunde hoppa av och på som de ville. Spelet bygger på så kallad "förstärkt verklighet" och kräver att spelaren rör sig i den fysiska världen. Något som uppskattas av inte minst Johanna Söderlund och Filippa Eriksson, som båda fått nys om promenaden via sociala medier.
– Spelet är så bra utformat. Det bästa är ju att man verkligen måste ut och röra på sig, säger Eriksson, som spelade redan innan det var officiellt lanserat i Sverige.
– Det blir ett roligt socialt evenemang att göra så här, säger Söderlund om den milslånga monsterpromenaden.
Även Oskar Vikström håller med om att spelets sociala bit är en viktig förklaring till spelets framgång. Han är ute och jagar ungefär en gång i veckan, och då rejält.
– Jag brukar vara ute och gå fem till tio timmar per gång. Men det är ju inte så att vi stirrar ned i skärmarna hela tiden, utan man fångar någon Pokémon och sen så pratar man med varandra medan man går.