Pojkar klirr i kassan

En skola med stor andel pojkar - då blir det en extra "pojkpeng" i kommunalt bidrag.Lärare på Örnässkolan protesterar och vill att länsrätten ger Luleå kommun bakläxa.- Ett ojämställt och orättvist beslut, säger Monica Almgren, klasslärare och jämställdhetsombud.

Monica Almgren, Carin Gunnarfeldt och Annica Brosäter hoppas att länsrätten ska stoppa Luleå kommuns "pojkpeng" till skolor som har hög andel pojkar.FOTO: Göran Ström

Monica Almgren, Carin Gunnarfeldt och Annica Brosäter hoppas att länsrätten ska stoppa Luleå kommuns "pojkpeng" till skolor som har hög andel pojkar.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2009-08-27 06:00
Det var i maj i år som barn- och utbildningsnämnden i Luleå fattade ett beslut med rubriken "Ny resursfördelningsmodell för för- och grundskola inklusive förskoleklass och fritidshem".
Sämre resultat
Det är de gamla Wärnersson-pengarna som i fortsättningen ska fördelas utifrån socioekonomiska faktorer: föräldrarnas utbildningsbakgrund, andel barn med utlandsfödda föräldrar och andel pojkar. Vikten av de olika faktorerna är 60, 20 respektive 20.
- Vi hade länge hoppats på att få en rättvis skola och så fick vi det här, ett ojämställt förslag där det räcker med att en skola har hög andel pojkar. Könet ska inte avgöra vilka resurser som ska tillföras skolan, säger Monica Almgren.

Den speciella "pojkpengen" grundar sig på statistiken att pojkar presterar sämre studieresultat, att fler pojkar än flickor inte klarar godkänt.
- Det är ju en samhällsfråga och ingen socioekonomisk fråga hur det går för pojkar i samhället. Vi hade önskat att parametern barn med annat etniskt ursprung fått större utrymme, säger Annica Brosäter, klasslärare och skyddsombud.

I Örnässkolan kommer cirka 40 procent av eleverna från andra länder och det talas 18 olika språk på skolgården.
- Vi är positiva till en socioekonomisk viktning men i bättre form. Det är inget som säger att områden med fler pojkar än flickor har socioekonomiska problem. Vi hade hoppats få mera pengar men får nu med det här beslutet 130 000 kronor mindre, säger Carin Gunnarfeldt, specialpedagog och fackligt ombud.
Diskriminerande
Det är inte bara dessa tre lärare som ifrågasätter beslutet. De har stöd av hela lärarkollektivet på Örnässkolans förskola och år 1-6.
- Beslutet är diskriminerande mot både flickor och pojkar. Vi försökte få förvaltningen och nämnden att ändra sig och lyckades få en återremiss. Men när beslutet så togs överklagade vi, säger Annica Brosäter.
- Nu hoppas vi att länsrätten prövar beslutet ur jämställdhetsperspektiv, säger Carin Gunnarfeldt.
Lärarna på Örnässkolan har också vänt sig till kommunens jämställdhetskommitté.
- Det här är väldigt tveksamt. När skolan behöver extra resurser är det relaterat till andra saker än könet. Det finns ingen jämställd uppfattning i detta beslut och vi har uttalat vårt stöd till lärargruppen som opponerat sig. Vi har förståelse för deras reaktion, säger kommittens ordförande Helena Enqvist (S).
Ingen omprövning
Barn- och utbildningsnämnden var inte enig i beslutet om resursfördelningen och "pojkpengen". Den borgerliga oppositionen reserverade sig mot beslutet. Nämndens ordförande Ingrid Norberg ser ingen anledning att ompröva beslutet.
- Jag är trygg i det beslut vi fattat, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om