Planer på center för tågunderhåll

Luleå är kan få ett nytt järnvägstekniskt centrum. Företaget Train Alliance vill köpa mark på Svartön. En av tankarna är att serva krisdrabbade Norrtåg.

Ett järnvägstekniskt centrum planeras i Luleå.

Ett järnvägstekniskt centrum planeras i Luleå.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2013-09-24 07:32

Stadsbyggnadskontoret i Luleå har tagit fram ett förslag där Train alliance ska få köpa loss 32 hektar mark längst ut på Svartön, bredvid LKAB:s egen vändslinga.

Servicebyggnder på 30 000 kvadratmeter samt 6 500 meter järnvägsinfrastruktur planeras.

”Skriande behov”

Enligt Otto Persson, vd, på företaget är behovet av tågunderhåll skriande i länet.

– Många företag har behov av att öka sina transporter på en redan kapacitetsbegränsad sträcka, säger han.

– Det vi vill göra är ett järnvägstekniskt centrum. Det innebär att det inte bara är för godstrafik och lokunderhåll. Vi ser också att vi kan vara med att bidra till den ökade persontrafiken som sker i Norrland.

Verksamheten ska bland annat bestå i uppställning, städning, avisning, kadaversanering, tekniskt underhåll, lager och hjulsvarvning.

Norrtåg

En potentiell kund som är i stor behov av hjälp är Norrtåg, som har varit tvungna att serva sin tåg i Umeå eller ännu längre söderut, vilket skapat stora förseningar. Men enligt Otto Persson vill Norrtåg ha en färdig lösning presenterad.

– Det här kan bli lite nyskapande. I stället för att Norrtåg kör ner sina tåg till Stockholm eller hela vägen till Skåne så är det bättre att man gör det i Norrland. Och behåller jobbtillfällena själv, säger han.

Färdigt 2015

Otto Persson vill inte i dagsläget avslöja hur stor investering företaget planerar att göra. Först måste markköpet bli klart och där är kommunens prislapp 25,6 miljoner kronor.

– Det är lite för tidigt att uttala sig om. Vi lever på en konkurrensutsatt marknad och vi är inte de enda som tänker i de här banorna.

Tanken är att centret i sin helhet ska stå färdigt 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om