Pjäsen som behövs valåret 2018

MÅLMEDVETEN. Bianca Kronlöf i "De redan frälsta".

MÅLMEDVETEN. Bianca Kronlöf i "De redan frälsta".

Foto: Sara P Borgström

Luleå2018-02-09 08:47

Väntan har varit lång men nu är den tillbaka, den politiska teatern. Den är argare och fräckare, den har högre tempo och den är mera interagerande än den politiska teater vi minns från 1970-talet. Dessutom så mycket mera underhållande.

Denna den nya politiska teatern heter Familjen Kaos, den grupp som skapade”Full patte” i det annars slätstrukna svenska public service. Den humorserien var så fräck att den bara sändes på allra senaste kvällstid. Kanske för ”Kuken”, ett myskuddeliknande djuriskt väsen som hade fullständig likhet med det manliga könsorganet och var ett stående inslag som bars med från scen till scen.

Nu tar denna lilla vassa teatergrupp andan ur oss en vanlig torsdagskväll i Älvsbyn. Inte trodde vi att vi skulle lämna teatersalongen efter att ha skrivit ett brev till Finansutskottet, som måste diarieföras och kommer att finnas kvar i arkiven i all evighet. Inte trodde vi att Familjen Kaos med sin pjäs ”De redan frälsta” skulle göra oss odödliga. Så här långt på turnén är vi nu 4 050 som personligen och bokstavligt undertecknat var sitt brev.

Det känns så fräscht och så nytt, det som systrarna Bianca och Tiffany Kronlöf samt Thom Gisslén spelar upp. Så mycket respektlösare och träffsäkrare än de taffliga försök till politisk kritik och satir som passerat de senaste åren och ofta inte når över lokalrevynivå. Det här är precis vad Sverige behöver valåret 2018.

Det är en pjäs fylld av rörelse, fysisk rörelse, och ibland tung musik som för tankarna till en rockkonsert. Det kan stundom vara svårt att uppfatta texterna när instrumenten överröstar skådepelarna, men då rullar ett textband i bakgrunden för att vi inte ska missa något. Tack för det, för texterna vill vi inte missa.

Vi känner igen mycket av det som passerar i ”De redan frälsta”. Där finns de senaste årens debatt om och inskränkningarna i flyktingmottagningen, att vi inte skulle ha råd med flyktingarna. Och så den omfattande skatteflykten som avslöjats av ett internationellt journalistuppbåd.

Familjen Kaos drar slutsatsen att det ju är skatteflyktingarna som vi inte har råd med. Det är en organiserad brottslighet hemmahörande i fina, burgna stadsdelar som Djursholm och Solsidan. Inte i Rosengård eller Rinkeby. Den skatteplanerande näringslivschefen Leif Östlings uttalande om vad han får för skattepengarna drivs till sin spets.

En politisk teater ska våga balansera på gränsen, gärna ta steget över. Familjen Kaos vågar när de låter vackra kristdemokraten Ebba Busch Thor gå i säng med sexige moderaten Johan Forsell. Resultatet kan bara bli världens elakaste barn, inte det vackraste.

Denna kväll med Familjen Kaos börjar med en blomma, en tulpan, som slår ut. Innanför kronbladen döljer sig de tre skådespelarna som sedan bjuder oss på en teaterkväll som inte är som någon annan. Det är något nytt och efterlängtat som slagit ut.

TEATER

De redan frälsta Manus: Familjen Kaos Regi: Astrid Menasanch Tobieson Skådespelare: Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén Scenohgrafi/ljus/video: Johan Rödström Kostym: Felicia ”Leffe” Kronlöf Mask: Daniela Krestelica Koreograf: Sofia Södergård Speltid: 90 minuter utan paus Riksteatern Forum, Älvsbyn Torsdagen den 8 februari
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om