I fredags slog nyheten ner som en smärre bomb: Inget giltigt anbud har lämnats in, därför avbryter Luleå hamn upphandlingen för finansiering och utbyggnad av den nya hamnen och gör ett omtag i processen.
H2 Green Steel, som behöver hamnen både för in- och utskeppning, planerar att dra igång produktionen 1 januari 2026 och till dess ska hamnen enligt planen vara utbyggd. Nu hotas den planen.
NSD har idag fått en kommentar av H2 Green Steels kommunikationsavdelning i Boden via mejl:
Vi har arbetat hårt tillsammans för att upphandlingen skulle gå i mål. När det nu inte kom in anbud som möter Luleå Hamns och kundernas krav, välkomnar vi beslutet att avbryta och den tydliga avsikten att hitta nya lösningar.
Stålbolaget tvingas nu tänka om.
En konsekvens är att den ursprungliga tidplanen för vissa av våra flöden i Luleå hamn troligtvis inte längre kan mötas. Men sedan start har vi jobbat med ett flertal spår för våra logistikflöden för att kunna hantera eventuella förseningar i processer och är trygga med att hantera våra volymer, av både insatsvaror och utgående produkter, när vi startar produktionen våren 2026.
De hamnar som ligger geografiskt närmast är Kalix och Piteå.
Christer Wallin är vd för Kalix hamn.
Skulle ni kunna hjälpa H2 Green Steel med in- och utskeppning om det behövs?
– Absolut skulle vi göra det. Vi har ju en ganska liten hamn jämfört med Luleå, men just nu projekterar vi för att se om vi kan bygga ut den gamla sågverkskajen i Karlsborg.
Idag ligger Kalix hamn på mellan 100 och 120 anlöp per år.
– Det är nästan max vad vi kan ta emot. Men om vi bygger ut kan vi naturligtvis ta fler.
Han tycker det är en tilltalande tanke att samarbeta med H2 Green Steel och tänker sig till och med att stålverket kanske vill vara med och äga hamnen, särskilt om vindkraftssatsningen till havs blir av som man hoppas.
Ulrika Nilsson, vd Piteå hamn, är lika välvillig.
– Svaret är väl ja på den frågan, men det är inget som är färdigt och det kan krävas investeringar.
Har ni fått någon fråga?
– Vi har viss dialog med H2 Green Steel och har haft det under en längre tid. I första skedet handlar det om transporter som behövs till bygget. Men det är ingenting beslutat eller så.
Kan ni ta större volymer om det skulle bli aktuellt?
– Det är svårt att säga i nuläget, för det har vi inte utrett. Men på din fråga om vi kan lösa en del av logistiken så är svaret ja.