Norrbottens Media har tidigare rapporterat om bolaget Northvolt som har haft planer på att bygga en batterifabrik i bland annat Luleå – en etablering som skulle kunna innebära drygt 3 000 nya arbetstillfällen. Men i går meddelade bolaget att Luleå inte längre är med i urvalsprocessen. Istället gick Västerås och rivalen Skellefteå vidare till sista gallringen. Nu uttalar sig förre kommunalrådet Karl Petersen (S) om Luleå kommuns nederlag.
– Jag tror att Skellefteå är på tårna när det gäller sådana här frågor. Skellefteå kraft är ett av de starkaste energibolagen vi har i Sverige, och det ägs till hundra procent av kommunen. Man ska inte underskatta den roll som de har i och med det. Det har nog lett till stor kompetens i allt sådant som kan röra en sådan här etablering, kompetens som finns på orten. Så det är klart, de är väl förberedda inför en diskussion med en sådan här bransch. Jag utgår ifrån att det ha varit avgörande, säger Karl Petersen.
LÄS MER: Ingen batterifabrik i Luleå
LÄS MER: Nordström om prestigeförlusten
LÄS MER: "Det är surt att inte komma till final"Northvolt skrev i sitt pressmeddelande att engagemanget från de lokala beslutsfattarna och näringslivet har spelat en roll i deras beslut. Vad tänker du om det?
– Jag kan förstå det. Det krävs ett otroligt starkt, lokalt engagemang. Framför allt så måste man visa att hela orten ställer upp till hundra procent. Jag kan inte säga så mycket om batterifabriken, men när det gällde Facebook så var det en hundraprocentig uppslutning i alla led.
Men innebär det att Luleå kommun och näringslivet inte har haft en hundraprocentig uppslutning?
– Det är svårt. Det fanns kanske fler faktorer som stämde med etableringen av Facebook. Vårt klimat är som gjort för den typen av anläggning eftersom vi ligger norrut, säger Karl Petersen.
Matz Engman, vd på Luleå Näringsliv, menar att Luleå kommun och näringsliv har varit ännu mer engagerade än när de fick Facebook att etablera sig på orten.
– Vi har absolut haft en hundraprocentig uppslutning. Vi har lärt oss från Facebook och vi har haft ett oerhört engagemang – ännu mer än när vi arbetade med Facebook. Det är inget fel där. Han håller med Karl Petersen om att Skellefteå Kraft är en bidragande faktor till varför Skellefteå fortfarande är kvar i leken. – Det är bara att fortsätta att jobba ute i Europa, och samtidigt jobba ihop för att stärka Skellefteås erbjudande. Jag har redan pratat med dem, och de vill ha vår hjälp, säger han.