Sedan 3,6-miljardersbygget Haparandabanan invigdes 2013 har Regionala kollektivtrafikmyndigheten, Norrtåg och de berörda kommunerna jobbat med att få igång en reguljär persontrafik mellan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda och i förlängningen ända till Uleåborg och Rovaniemi.
– Det bor 450 000 människor i hela området. Den stora poängen med persontrafik är givetvis pendlingen, förklarar strategen Anders Bylund som jobbar med kollektivtrafikfrågor vid Luleå kommun.
Under oktober förra året kördes tre turer fram och tillbaka mellan Luleå och Haparanda på försök. För att kunna anknyta till Kalix behöver en perrong byggas, Trafikverket är berett att göra det men vill först ha besked om att trafiken blir av.
Persontågtrafiken kostar 20,6 miljoner kronor årligen. De berörda kommunerna och Region Norrbotten har budgeterat sina andelar i driftskostnaden. För Luleå kommun betyder det 1,9 miljoner kronor per år som är avsatt i strategisk plan och budget. Det återstår då att staten skjuter till drygt tio miljoner kronor.
En nej från regeringen kan alltså sätta käppar i hjulen.
– I senaste propositionen om infrastruktursatsningen som gick igenom i riksdagen i december nämndes inte trafiken Luleå–Haparanda. Men det kan lika väl dyka upp i direktiven till Trafikverket, säger Anders Bylund.
Huvudargument för att få med staten på tåget är att knyta ihop Sverige och Finland. Eftersom Finland och Sverige har olika spårvidder måste man tåg i Haparanda. I dag går de finska tågen bara till Kemi. På sikt är målet att de fortsätter till Uleåborg.