Pengarna räcker inte - E 4 i gräddfil

I takt med längre vägsträckor med mitträcken sjunker antalet allvarliga olyckor.I sommar byggs sträckorna ut, framför allt längs E4. Men på yrkesförarnas önskelista står en upprustningav E 10.

2008 rapporterades endast tre lindrigt skadade, inga döda inga svårt skadade, på vägar i Norrbotten med mitträcken. I sommar fortsätter utbyggnaden.FOTO: Bengt-Åke Persson

2008 rapporterades endast tre lindrigt skadade, inga döda inga svårt skadade, på vägar i Norrbotten med mitträcken. I sommar fortsätter utbyggnaden.FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2010-01-12 06:00
I en djupanalys som Vägverket i Norrbotten gjort minskar antalet döda i mötes- och omkörningsolyckor i takt med utbyggnaden av mitträcken.
Enligt verkets statistik har sedan 2006 en person dödats och fem skadats svårt på vägsträckor i Norrbotten med mitträcken.
2008 rapporterades endast tre lindrigt skadade på sträckorna - inga döda, inga svårt skadade.
Vid Vägverket pågår planeringen av nya vägsträckor med räcken kontinuerligt. Det som styr utbyggnadstakten är hur mycket pengar Norrbotten får för vägbyggen.
Störande
- Vi har haft relativt bra utdelning i år, till exempel den långa sträckan mellan Töre och Kalix. Vi hade gärna sett mer för vi har handlingar klara på andra sträckor. Men trafikanterna kanske inte klarar nedsatt framkomlighet längs hela E 4. Även om syftet är gott så är vägarbeten störande, säger Peder Henriksson, som är internbeställare vid Vägverket Norrbotten.
Vid väg 97 mellan Boden och Sävast har Bodens kommun gått in och förskotterat pengar så att det går att slutföra bygget i rask takt. När det gäller fortsättningen från Sävast till Sunderbyn pågår förberedelser för en utbyggnad av mitträcken. Men starten av bygget kommer att dröja till 2018 eller 2019, säger Henriksson.
E4 genom Börjeslandet ska få mitträcken och där kommer man också att bygga om för säkrare gång och cykeltrafik.
Bredden
Dick Sundberg är regionansvarig i Norrbotten i Sveriges åkeriföretag Norr.
Han säger att trafiksäkerheten är ett av föreningens viktigaste arbetsområden.
- Mitträcken är bra, helt klart. Framförallt utesluter det nästan alla möteskollisioner. Det viktiga är att vägen är tillräckligt bred. Om den är för smal och man bygger ut på vägrenen, där bärigheten är för dålig, blir det problem, säger han.
På Vägverkets lista av arbeten med mitträcken som ska göras på Norrbottensvägarna i sommar dominerar E 4.
Arbetsmiljöproblem
För yrkesförarna ligger en breddning och upprustning av E 10 högst upp på önskelistan.
- Vi försöker påverka Vägverket att göra något år E 10. De flesta yrkesförare som hör av sig till mig har klagomål på den. Där är otroligt mycket trafik och vägen är smal, den är ett trafiksäkerhetsproblem. Den är också ojämn och det blir till ett arbetsmiljöproblem för yrkesförarna.
Omkörningssträckor
För E 10 planerar Vägbverket att i första hand bygga omkörningssträckor, inte mitträcken .
- Det är klart att det är ju bättre än att ha det som det är nu, säger Dick Sundberg.
Fakta Vägprojekt
Sommaren 2010:
➤ Väg 97 Boden-Sävast, mitträcken, start i sommar.
➤ E 4 genom Börjeslandet, mitträcken och gång- och cykelportaler.
➤ E 4 Töre-Kalix, arbetet startat 2009. Töre-Åkroken får mitträcken i sommar, etapperna Åkroken-Rolfs och Rolfs-Kalix kommer att påbörjas sommaren 2010 och beräknas vara klart under 2011.
➤ E 4 Harrioja-Salmis, påbörjades 2009, mitträcken slutförs sommaren 2010.
Projekt:
➤ Väg 97 Sunderbyn-Sävast, mitträcken planeras, eventuell byggstart 2018-2019
➤ E 4 Salmis-Haparanda, mitträcken planeras, inga pengar just nu
➤ E 4 Boviken-Rosvik, all planering för mitträcken klar, inga pengar, eventuell byggstart 2016
➤ E 4 Nickbyn, all planering för mitträcken klar, inga pengar just nu
➤ E 10 Töre-Överkalix och E 10 Avvakko-Skaulo, arbetet med förstudie pågår. Det blir inga mitträcken utan i stället spärrlinje och omkörningssträckor med jämna mellanrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om