Passagerarrekord på Norrlandstågen

Norrlandstågen slog passagerarrekord i sommar. Efter midsommar ökade resandeantalet med 30 procent jämfört med förra sommaren. Nu rullar också dagtåget igen mellan Luleå och Umeå.

Foto: Extern

LULEÅ2009-09-15 06:00
SJ:s helägda dotterbolag Norrlandståg AB tog över nattågstrafiken till Norrland i juni förra året från Veolia. Bolaget rapporterar nu att antalet resande ökat med 10-11 procent sedan övertagandet, men tog ett skutt med hela 30 procent efter midsommar.
Det ledde till att vagnarna inte räckte till. 18 extra vagnar fick hyras in från moderbolaget SJ.
Extra nattåg
- Vi satte in extra nattåg för att kunna ta emot alla kunder. Under semesterperioden utökade vi från två till tre nattåg sju dagar i veckan. Det innebar 750 platser ytterligare varje dygn i ligg- och sovvagnarna, säger Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg AB.
I dag återuppväcker SJ Norrlandståg dagförbindelsen mellan Luleå och Umeå, som infördes av Veolia. Den nya får inte förbindelse med Malmfälten, men ger i stället sju timmars över dagen-vistelse i Umeå.
Nästa år öppnas Botniabanan Umeå-Kramfors för trafik. SJ Norrlandstågs ambition är då att låta dagtåget Luleå-Umeå gå vidare till Örnsköldsvik över dagen.
19 mil ny järnväg
Planerna är också att köra ett av nattågen via Botniabanan, vilket kommer att förkorta restiderna. Den 19 mil nya järnvägen invigs i augusti nästa år och är byggd för 250 kilometer i timmen för snabbtåg med lutande vagnskorgar. För konventionella tåg är maxhastigheten 200.
SJ har dock ännu inga lok, sovvagnar och liggvagnar som är anpassade för så hög hastighet. Maxfarten för svenska konventionella tåg är fortfarande 160 kilometer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om