Tufft år för LLT: "Hade hoppats på ett trendbrott"

Luleå lokaltrafik plågas hårt av coronapandemin och gör en jätteförlust för 2020. Nu ger LLT:s nye vd Jonas Vinblad von Walter sin syn på de viktiga framtidsfrågorna kring ekonomi, klimatmål, nya linjer och den nya depån.

I juni tillträdde Jonas Vinblad von Walter som vd för Luleå lokaltrafik. Bolaget har ett tufft år bakom sig, inte minst på grund av pandemin. I bussverkstaden pågår bland annat reparation av en elbuss.

I juni tillträdde Jonas Vinblad von Walter som vd för Luleå lokaltrafik. Bolaget har ett tufft år bakom sig, inte minst på grund av pandemin. I bussverkstaden pågår bland annat reparation av en elbuss.

Foto: Jonny Vikström

Luleå2021-02-03 11:30

Det kommunala bussbolaget har haft röda siffror sedan 2015. Nya avtalet med kommunen om höjd ersättning gäller för fyra år och ska ge förutsättningar för minst ett nollresultat.

– Vi hade hoppats att 2021 skulle bli ett trendbrott. Tyvärr kan jag redan nu säga att det inte kommer att gå. I januari har vi en resandeminskning på 50 procent, säger Vinblad von Walter.

undefined
Nya linjer och klimatvänligare drivmedel är två framtidsfrågor för LLT.

Dessvärre finns prognoser på att pandemin påverkar resandet även kommande år.

– Man räknar med ett minskat resande på 10–15 procent för 2022. Det handlar om att folk tvingats ändra resvanor. Vissa hushåll kanske köpt ytterligare en bil.

Bokslutet för 2020 är inte officiellt. Resandet minskade med 31 procent, och förlusten lär vara avsevärt högre än budgeterade minus 15 miljoner.

– Jag kan säga så mycket som att utan pandemin hade vi klarat budget, säger Jonas Vinblad von Walter.

LLT:s mål är att koldioxidutsläppen 2030 ska vara 70 procent lägre än idag, samtidigt som resandet ska öka. Lösningen är att fler bussar som drivs på biogas och el ska köpas in, med start 2022 (gas) och 2023 (el).

– För det behöver vi ytterligare kostnadstäckning från kommunen. De bussarna är dyrare att köpa in än dieselbussar.

undefined
En ny utredning visar att LLT kan bli kvar på Midgårdsvägen. Tidigare har bolaget flaggat för att man vill ha en ny depå. Porsön har pekats ut som plats.

LLT har vidare haft problem med att nätet varit fullt. Vissa linjer har varit överbelastade, exempelvis mot Porsön och Sunderby sjukhus. En översyn pågår. Lösningen kan bli tätare turer och fler linjer.

– Vi tittar bland annat på en tvärlinje till sjukhuset. Kanske redan till 2022.

När det gäller planerna på en ny depå har bolaget tidigare övervägt en flytt till Porsön eller Hertsön. Detta på grund av utrymmesbrist. Men de senaste uppgifterna pekar på att nuvarande plats efter Midgårdsvägen är tillräcklig.

– Det kan krävas att vi bygger om en del. Men vi får in fler bussar än vi trott tidigare och vi rymmer en laddfunktion. Kommunen gör just nu en lokaliseringsutredning.

undefined
Coronapandemin kan orsaka stora förluster för LLT även kommande år, konstaterar Jonas Vinblad von Walter, ny vd sedan i juni. Bakgrunden är en tavla i entrén till bolaget, så någon risk att han ska bli påkörd finns det inte.

LLT har tidigare övervägt att bryta den problemkantade elbussatsningen för att göra ett omtag. Men som det ser ut nu rullar den vidare enligt avtal till 2026. Leverantören Linkker riskerar dock konkurs.

– I sådana fall vet vi inte vad som händer med reservdelar och så vidare. Vi har haft mycket störningar och tvingats hitta lösningar själv. Tack vare vår skickliga personal fungerar det, säger Jonas Vinblad von Walter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!