Pajalamalm på jättefartyg från ny hamn i Luleå

Luleå kan ensamt eller i kombination med annan hamn bli utskeppningshamn för Pajalamalmen. Det framgår av en förstudie. 1,3 miljarder kronor är prislappen för den nya hamnen som kan stå klar år 2012.

LULEÅ2008-11-28 06:00
Det är Luleå hamn som låtit göra förstudien och som överlämnats till gruvföretaget Northland Resources Inc. Det är detta företag som planerar brytning av 13 miljoner ton malm i tre gruvor i Pajala och finska Kolari.
Gruvföretaget har pekat ut tre möjliga hamnar som kan bli aktuella för utskeppning. En av dessa är Luleå, de två andra är Kemi och Narvik.
I förstudien förutsätts Luleå bli ensam utskeppningshamn. Det skissas på en helt ny hamnanläggning något väster om nuvarande LKAB-hamnen och med en motsvarande spårslinga för lossning av malmtågen.
Miljardnota
Den ska klara 13 miljoner ton per år och det är drygt det dubbla vad som nu lastas ut från LKAB-hamnen och anpassas för Baltic sea max-fartyg på 209 000 dödviktston. Dessa fartyg är 307 meter långa och 64 meter breda och avsevärt större än de som nu angör Luleå.
Notan för en ny malmhamn beräknas till 1,3 miljarder kronor. Om Luleå inte skulle bli ensam utskeppningshamn anger förstudien också ett budgetalternativ för en miljard kronor.
Budgethamnen skulle "bara" klara utlastning av 8 miljoner ton per år och med fartygsstorlekar som nu används i skeppningen från LKAB-hamnen.
Malmen ska transporteras på järnväg från gruva till hamn. Förstudien anger dock inte hur problemet med de olika spårvidderna mellan det finska och svenska järnvägsnätet ska lösas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om