På väg mot förslumning

- Vi står inför en förslumning av delar av det norrbottniska vägnätet. Den skarpa varningen kommer från Bo-Erik Ekblom, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2009-10-29 06:00
- Det som väntar är mer en en halvering av anslaget till tjälsäkring för den kommande tolvsårsperioden. Då kan var och en räkna ut vad som kommer att hända.
Farhågorna gäller i första hand det som Bo-Erik Ekblom kallar det finmaskiga vägnätet, mindre och halvstora vägar utanför huvudstråken.
- Förutom att det bor gott om folk efter de här vägarna så är skogsnäringen mycket beroende av dem för sina tunga transporter, säger Ekblom.
Han anser sig ha svart på vitt för sina farhågor och pekar på förslaget på nationell transportplan för perioden 2010-2021 och som är ute på remiss. I den transportplan som nu går mot sitt slut har det funnits avsatt totalt 17 miljarder kronor för olika typer av bärighetsåtgärder. Av dessa har tio miljarder kronor varit öronmärkta till tjälsäkring. Det är en pott som i första hand Norrland och de övriga skogslänen kunnat ta del av. För den period som nu väntar föreslås att den totala potten minskas till 14,8 miljarder kronor. Av dessa är 4,3 miljarder avsatta till tjälsäkring och närmare sex miljarder mindre än tidigare.
Förslumning - ingen överdrift
- Det finns dessutom tecken som tyder på att den potten kan komma att gåt till annat än just tjälsäkring. Att tala om att det väntar en förslumning av många vägar i Norrbotten är därför knappast någon överdrift, säger Bo-Erik Ekblom.
Länsstyrelsen är i full färd med att svara på den remiss som Trafikverken skickat ut. Bo-Erik Ekblom lovar att kritiken mot de sänkta bärighetsanslagen kommer att bli tuff. Men lika skarp i sin kritik kommer länsstyrelsen att vara över att Norrbotniabanan inte lyfts in i den kommande långtidsplanen.
- Det är häpnadsväckande att vi ska fortsätta att leva med stambanan som byggdes för över 100 år sedan, samtidigt som det satsas för fullt på snabbtåg mellan storstäderna i söder. Det här leder till en allvarlig delning av landet.
Att få in en skrivning om Norrbotniabanan i den nationella trafikplanen är ur en rad aspekter mycket viktig, menar Jan-Erik Ekblom.
- Inte minst så öppnar det upp för en EU-finansiering.
Nya hastighetsgränser på mindre vägar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om