Övning med pumpkrångel

Det gick inte som planerat när en brand i en bensinfylld cistern skulle släckas i Uddebo oljehamn på onsdagen.Släckvattenpumpen i oljehamnen ville inte fungera. Bogserbåten Viscaria kunde inte komma tillräckligt nära för att använda sin spruta. Och dessutom körde en brandbil fast.

Räddningstjänsten i Luleå kylde ner den cistern som låg bredvid den cistern som, enligt övningsscenariot, stod i lågor. Men den stationära pumpen i Uddebo oljehamn krånglade så man tvingades använda de egna bilarnas pumpar med sämre kapacitet. FOTO: Pär Bäckström

Räddningstjänsten i Luleå kylde ner den cistern som låg bredvid den cistern som, enligt övningsscenariot, stod i lågor. Men den stationära pumpen i Uddebo oljehamn krånglade så man tvingades använda de egna bilarnas pumpar med sämre kapacitet. FOTO: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2008-05-15 06:00
Onsdagens brand var bara en övning. Scenariot var att en av Svenska Shells bensinfyllda cisterner i oljehamnen brann med 15-20 meter höga lågor. Den lokala räddningstjänstens uppgift var att spruta vatten på den intilliggande cisternen för att förhindra att den också antändes. Släckningen av den brinnande cisternen skulle skötas av SMC, släckmedelscentralen.
SMC startades 1994 av de svenska oljebolagen gemensamt för att arbeta med släckning av bränder i oljecisterner. SMC har inga anställda placerade i Luleå - SMC finns i Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö - men har som målsättning att genomföra övningar vart fjärde år här. Den SMC-styrka som deltog vid onsdagens övning kom från Sundsvall.
Strejkande pump
Hjärtat i brandsäkerheten för Uddebo oljehamn är ett brandvattensystem som installerades 2004 till en kostnad av 15 miljoner kronor. Brandvattensystemet består av ett pumphus, en brandvattenpump med en kapacitet av 10 000 liter vatten per minut, två vattenintag samt en 1,5 kilometer lång glasfiberledning med en diameter av 30 centimeter. Brandvattenledningen går i en ring runt hela oljehamnen och har nio brandposter med hög kapacitet.
Men när räddningstjänsten i Luleå skulle starta brandvattenpumpen ute på Uddebo strejkade den, trots att den testats för bara någon vecka sedan. Så räddningstjänsten fick förlita sig på de egna bilarnas pumpar med betydligt lägre kapacitet.
Räddningstänsten skulle få assistans av Viscaria, en av
Luleå kommuns bogserbåtar, vars brandspruta har en kapacitet på 10 000 liter per minut. Men på grund av det låga vattenståndet utanför oljehamnen kunde inte Viscaria gå tillräckligt nära för att nå fram med sin vattenstråle.
Körde fast
Motgångarna tog inte slut med detta. En av räddningstjänstens brandbilar körde fast i det lösa underlaget. Och när SMC-folket var på plats med sin högeffektiva vattenkanon fick de inte fram något vatten. Det visade sig att en sil i ett vattenintag hade täppts igen så de 800 meter långa slangarna fick slängas ner i havsvattnet i stället. Så småningom blev det tryck i sprutan och själva släckningen av den brinnande cisternen kunde börja.
- Vid en riktig brand använder vi ett syntetiskt skum som är väldigt effektivt. Vi kyler samtidigt som skummet blockerar syretillförseln till branden. Men av miljöskäl använder vi inte skum när det är övning. Skummet är också dyrt, cirka 50 kronor litern, säger Roger Josbrant, koordinator på SMC region norr.
Dess bättre har ingen riktig cisternbrand skett i Sverige sedan 1956.
- Men vi har haft flera tillbud och måste ju öva för att det ska fungera när en riktig olycka inträffar, säger Roger Josbrant.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om