Ovisshet lägger död hand över byggandet

För fem år sedan presenterades planerna på att bygga 80 exklusiva bostadsrätter i Södra hamn med egen båtplats. Sedan dess har projektet gått i stå.Norrbotniabanans eventuella dragning har blivit en hämsko över området.

Foto:

LULEÅ2011-07-11 05:30

Trafikverkets långbänk om Norrbotniabanans sträckning in mot Luleå gör att all eventuell bebyggelse för de tre alternativen stoppas. Det finns ett östligt alternativ som innebär ett brobygge från Hamnholmen och in till Luleå och som skulle kunna påverka bostadsbyggande i Södra hamnområdet och på Svartöberget i en framtid.

Detta alternativ har dock visat att det inte går att säkra sjöfarten vid stränga vintrar.

Frustrerande väntan
I ett pressmeddelande från april skriver Trafikverket att "I det västliga alternativet ansluts Norrbotniabanan till befintlig järnväg vid Notviken med ett dubbelspår mot Luleå och ett spår mot Boden. Det är en mycket bra lösning för godstrafiken och ok för merparten av alla tågresenärer. För de resenärer som åker kortare sträckor, till exempel mellan Piteå och Sunderby sjukhus, innebär alternativet en återvändsgränd eftersom tågen måste åka in till Luleå C och vända".

Per Erlandsson, vd på Granec, är den som vill bygga de fyra husen.

Han är uppenbart frustrerad över att "inget händer".

Vid årsskiftet gick det samarbetsavtal som Granec hade med HSB om att bygga husen ut.

- Kan Luleå verkligen kalla sig en sjöstad?

Vill ha detaljplan i förväg
Per Erlandsson menar att kommunen borde upprätta en detaljplan i förväg så att så fort Trafikverket fattar beslut om hur Norrbotniabanan ska dras så kan man sätta spaden i marken.

- Jag vill att stan ska växa. Vi har väl stått på drygt 70 000 invånare i 15 år. Dessutom ett sådant här projekt skapar arbete för 30 personer i 2,5 år. Det är väl bra?

Ordföranden i byggnadsnämnden, Kaj Hedstig (S), menar dock att det inte är genomförbart.

En död hand
- En detaljplan kan bara upprättas efter det att Trafikverket bestämt hur Norrbotniabanan ska dras in till Luleå. Att Trafikverket inte kan bestämma sig för alternativ lägger en död hand över de exploateringsplaner som finns.

Tomas Gustavsson är projektledare för Norrbotniabanan. Att det trots att det östra alternativet anses sämre med tanke på vinterns båttrafik så ska det inte räknas bort.

- Finansiering till byggnation av Norrbotniabanan saknas och med tanke på att det är oklart när projektet fortsätter så vore det dumt att utesluta en östlig lösning, säger Tomas Gustavsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!