– Det här är en otroligt viktig investering för oss. Det är 60 år sedan LKAB tog fram sin pelletsstrategi och skiljde ut sig från andra gruvbolag. Den här anläggningen blir en viktig del i nästa generations pelletsprodukter, säger Lars-Eric Aaro, LKAB:s vd.
Bentonit är en vulkanisk lermineral som LKAB i dag importerar från Grekland. Den mals och torkas, och körs sedan via järnväg till Malmfälten, där den används som bindemedel när LKAB tillverkar pellets i sina stora verk.
Den gamla bentonitanläggningen är från 1960-talet och sjunger på sista versen. Den är belägen vid Svartön nära isbrytarna i södra hamn, medan den nya anläggningen byggs på Sandskär.
– Planeringen har pågått ganska intensivt sedan 2010, säger Kristina Nordhamn, projektchef.
– Vi är i stort behov av en ny anläggning, säger Sofia Jonsson, LKAB:s hamnchef.
Investeringen är på 440 miljoner kronor. LKAB kommer använda sig av ett tiotal olika entreprenörer och totalt 200 arbetare i bygget.
– Vi har ett bra samarbete och vi är väldigt glada över att LKAB satsar här. Industrin har alltid haft stor betydelse i Luleå, säger Luleås kommunalråd Yvonne Stålnacke.
Den nya bentonitanläggningen beräknas vara i bruk i oktober 2015, och de tio anställda vid den gamla anläggningen flyttar då över till den nya. Produktionsökningen är från 160 000 ton bentonit om året till över 200 000 ton.
Bentoniten fraktas från Victoriahamnen med hjälp av truckning i dagsläget. Men om det framtida muddringsprojektet i Luleå hamn går i lås planerar LKAB att lossa i malmhamnen i stället för i Victoriahamnen.
– Det kan bli så att bentoniten går via rullband rakt in i anläggningen, säger Anders Björnström, vd vid LKAB Malmtrafik.