Oroad flygplatschef i Kallax

Olycksberedskapen på flygplatserna hotas. Räddningsstyrkan får en minut längre tid på sig att nå ett flygplanshaveri. Skillnaden mellan liv och död, menar experterna. - Behövs räddningstjänsten då? Allting hinner ändå brinna upp, säger Anders Jonsson, flygplatschef i Kallax.

"Vem tar ansvaret när folk omkommer?" undrar  Anders Jonsson, chef vid Luleå Kallax flygplats, som oroas över förslaget om räddningstjänstens förlängda insatstid. FOTO: Kurt Engström

"Vem tar ansvaret när folk omkommer?" undrar Anders Jonsson, chef vid Luleå Kallax flygplats, som oroas över förslaget om räddningstjänstens förlängda insatstid. FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

Luleå2009-09-10 06:00
Transportstyrelsen ser över regelverket för räddningsinsatserna på landets flygplatser. Enligt deras förslag ska den så kallade insatstiden - den tid som räddningsstyrkan har på sig att komma fram till ett brinnande flygplan - förlängas från två till tre minuter.
Nu får förslaget kritik från Anders Jonsson, chef vid Luleå Kallax flygplats, i ett remissvar.
- Vi förstår inte hur de kan vilja ha den här ändringen. 180 sekunders insatstid innebär liv som inte går att rädda, säger han.
Eget regelverk
Förändringen kommer dock inte att beröra Luleå Kallax, eftersom det är en militär flygplats. Vid F 21:s räddningstjänst jobbar 26 brandmän, som även rycker ut i händelse av civila flygolyckor.
- Vi har vårt eget regelverk, Regler Militär Luftfart, och då gäller alltid en insatstid på 90 sekunder, säger Mats Lundström, tillförordnad räddningschef på F 21.
Han förklarar farorna med att höja insatstiden på de civila flygplatserna.
- När ett flygplan brinner stiger värmekurvan rakt upp efter 100 sekunder. Efter 120 sekunder kan man vanligtvis inte släcka längre. Röken och hettan dödar, precis som vid lägenhetsbränder, säger Mats Lundström.
Ekonomiska aspekter
Anders Jonsson tror att regelförändringen grundar sig på ekonomiska aspekter.
- Organiserandet av en räddningstjänst kostar pengar. En förlängning av insatstiden ökar möjligheterna att låta brandmännen göra andra saker - jobba inom security, röja snö, bära väskor med mera.
- Men de som skriver regelverken måste förstå den verkliga situationen. Om det blir 180 sekunders insatstid på civila flygplatser uppstår frågan: Behöver vi ha någon räddningstjänst? Allting hinner ändå brinna upp. Och vems är då ansvaret för att folk omkommer?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om