– Vanligtvis behöver vi inte det men ibland har vi lite folk och då kan det vara så att vi kortar besöken eller flyttar dem, men det brukar vi oftast lösa. Då kontaktar vi alltid brukaren i de fall de händer, säger hon.
När jag berättar för Gabriella Lindkvist Durhan att det ibland kan dröja till lunch innan Susanne Johansson får frukosten serverad svarar hon:
– Jag kan inte kommentera enskilda fall, jag kan bara svara generellt, men det låter inte bra, då får vi titta på det. Det är inte vanligt förekommande att någon behöver vänta så länge på sin frukost. Om någon får vänta så länge behöver vi titta på vad det beror på.
Vad kan ni göra för att personalen i hemtjänsten inte byts ut hela tiden?– Personalen byts inte ut hela tiden men vi har frånvaro ibland. Under sommaren har det varit flera vikarier då ordinarie personal har semester och det kan upplevas som om att vi byter ut personalen hela tiden.
Hur vanligt är det att brukare tvingas ställa in läkarbesök och tandläkarbesök för att de inte får någon ledsagning?– Om det gäller Sunderby sjukhus så har de värdar som hjälper till med det, när man beställer sjukresan säger till att man behöver ledsagning av en värd. Tandläkarbesök följer vi med på om man har behov av ledsagning och har ett beslut på det, men en ledsagning kan ta lite lång tid ibland och då måste vi veta i förväg. Det är svårt att säkerställa att vi kan utföra ledsagningen om vi får veta det med kort varsel då det kan vara så att vi behöver öka bemanningen, säger Gabriella Lindkvist Durhan.