I Norrbotten svarade bara 34 personer på undersökningen, men enligt Anna-Karin Lilja, försteombudsman på Handelsanställdas förbunds avdelning i Luleå, stämmer svaren väl överens med de intryck som regionala skyddsombud har fått vid undersökningar på arbetsplatserna.
- Det är inte statistiskt säkerställt, men vi vet att det stämmer, säger hon.
Nästan en tredjedel av de butiksanställda som svarade på enkäten säger att arbetsgivaren dagligen använder tillfällig personal. Detta som en permanent del av verksamheten. Drygt 35 % av butikernas tillsvidareanställda uppger att de alltid eller ofta tar extra ansvar på grund av ny eller tillfällig personal.
För att bemöta och försöka förbättra situationen som många anställda befinner sig i har Handels skapat en påverkansgrupp av personer som är anställda inom detaljhandeln. Det är ett nystartad projekt, med syfte att, genom kontakt med arbetsgivarna och fackklubbar, få fram lösningar på personalproblemen.
- I nuläget vet vi vad vi vill göra, men inte riktigt hur det ska göras, säger Mats Falk, en av medlemmarna i projektgruppen.