Stefan Keisu är chef i Systembolagets butik på Storheden i Luleå. Han noterar fler kunder och en ökad försäljning under sommarmånaderna.
– Öl säljer vi alltid mycket av. Det är framförallt försäljningen av rosévin som ökar under semestermånaderna. Antalet kunder ökar, det är inte minst mycket norrmän som kommer, säger han och poängterar att personalen föreslår alkoholfria alternativ vid kundkontakter.
– Vi har ett utökat och bra sortiment alkoholfritt och försäljningen ökar glädjande nog hela tiden, säger han.
Lennart Agén, Stockholm, presschef hos Systembolaget, bekräftar en ökad konsumtion av både alkohol och alkoholfritt.
– Det börjar lite före midsommar och pågår en bit in i augusti. Folk är lediga, träffar vänner, grillar och dricker mer. Vi jobbar aktivt med utbudet av alkoholfritt och har har tagit fram produkter som är torrare, med tydlig vuxensmak, säger han.
Enligt Lennart Agén ökar alkoholkonsumtionen med mellan 10 och 15 procent under semestermånaderna.
Jan Karlsson, enhetschef för missbruks- och beroendeenheten vid Sunderby sjukhus, ser ingen ökad belastning av patienter under sommaren.
– Det är möjligtvis efter festivaler som den som pågår i Luleå nu. Vi kan få in personer som blivit bråkiga, okontaktbara eller som uppvisar psykotiska symptom. Då handlar det ofta om droger som spice och hasch och i värsta fall en blandning av det och läkemedel. Festivaler är riskprojekt ur den synpunkten. De som behöver avgiftas kommer till oss.
I övrigt betecknar Jan Karlsson sommaren som lågsäsong.
– Då tar anhöriga hand om de sina. Det går också att sova utomhus på sommaren. Från hösten får vi mer att göra, säger han.
Han berättar om en liten grupp ungdomar som överkonsumerar droger medan ungdomar i allmänhet har blivit mer försiktiga.
– I festivaltider kan det uppstå ett speciellt kompistryck, säger Jan Karlsson.