Oj, vad mycket en miljon är

Eleverna i årskurs 5 på Ormbergsskolan i Luleå vet hur mycket en miljon är. Det insåg de i fredags när de lade ut en miljon streckgubbar på golvet i gymnastiksalen.

GUBBIGT. 96 streckgubbar.

GUBBIGT. 96 streckgubbar.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-05-23 17:52

När Lennart Nordell lämnade sin rektorstjänst i grundskolan i Luleå för att gå i förtida pension var han riktigt less på skolan. Ett och ett havt år senare började han vikariera som lärare och stortrivs med det. Just nu är han matematiklärare på Ormbergsskolan och för tredje gången under sin karriär vill han få sina elever att förstå hur mycket en miljon är.

Elin Thun, en av 42 elever i årskurs 5, tycker att det är en bra idé.

– Vi har ritat streckgubbar och andra figurer kanske en kvart av tiden på våra mattepass under fyra veckor. Det är bra att förstå till exempel hur mycket pengar en miljon kronor är eller hur mycket en miljon människor är, säger hon.

Alexandra Willberg förklarar tillvägagångssättet:

– Vi har ritat 500 figurer på varje ark papper. Sedan har vi klistrat ihop arken fyra och fyra så att det har blivit sammanlagt 2 000 figurer. De arken lägger vi ut på golvet.

När vi från NSD hälsar på har hälften av femteklassarna lagt ut sammanlagt 450 000 figurer – inte bara streckgubbar utan hjärtan, bokstäver, siffror och många andra figurer.

Den andra hälften elever ska snart lägga ut ytterligare 550 000 figurer. Då blir det en miljon figurer och miljonprojektet är i mål.

Om alla elever har bidragit med lika många streckgubbar/andra figurer så visar NSD:s räknedosa att de har ritat 23 809, 52 steckgubbar/figurer var. Bra gjort!

– Riktigt så många har de inte ritat. De har kopierat lite också, avslöjar magister Nordell men påbjuder ändå rast för eleverna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om