Ögren hoppas på EU-pengar till Norrbotniabanan

EU-pengar kan hjälpa till att finansiera bygget av Norrbotniabanan. Det hävdar landstingsrådet Kent Ögren (S) som sitter i bolaget Norrbotniabanans styrelse.- Det är viktigt att påverka regeringen så att de tar upp banan på sin önskemålslista i diskussionerna med Bryssel, säger han.

Kent Ögren sätter press på regeringen om Norrbotniabanan.

Kent Ögren sätter press på regeringen om Norrbotniabanan.

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2009-05-29 06:00
Bolaget Norrbotniabanan AB som bildades för ett år sedan håller på att färdigställa en egen utarbetad affärsplan över hur Norrbotniabanan ska kunna finansieras. Den presenteras inom en månad.
Tydliga signaler från EU
Enligt Kent Ögren finns tydliga signaler om att EU är beredda att satsa miljardbelopp på Norrbotniabanan. Men för att det ska bli möjligt måste den svenska rege-ringen flagga för att de tycker att bygget är prioriterat.
Den totala investeringen för bygget av järnvägen mellan Umeå och Haparanda är beräknat till 27 miljarder kronor. Den första etappen, mellan Piteå och Skellefteå skulle kosta drygt åtta miljarder.
Av den totala summan skulle EU kunna stå för mellan 10 och 20 procent.
- Det finns stora pengar att hämta om regeringen bara vill, säger Kent Ögren.
Att finansiera järnvägsbygget är inte helt okomplicerat. Kent Ögren ger ett exempel på att när det nu görs infrastrukturssatsningar i Stockholmregionen går Stockholms läns landsting in med drygt fyra miljarder kronor, av totalt sex, för att lyckas driva igenom satsningarna.
Några sådana ekonomiska muskler finns dock inte i norr.
Infrastrukturproposition
- EU-pengarna är en delmöjlighet att få den här investeringen gjord men Norrbottens läns landsting kan inte göra samma kraftfulla investering som Stockholms, säger han.
Vidare hoppas Kent Ögren att regeringen ska ta med Norrbotniabanan i den infrastrukturproposition som presenteras till hösten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om