Ödesdagarna
I dagarna avgörs framtiden för Kallax cargo. Förhandlingar pågår om forstsatta transporter av norsk fisk via Luleås flygplats.- Ingenting är klart. Men det ser ut som att flygningarna kan fortsätta till hösten och kanske utökas, säger Anders Sandberg, avgående styrelseordförande.
Anders Sandberg, före detta styrelseordförande i Kallax cargo, hyser gott hopp om en fortsatt, och till och med utökad, fraktflygverksamhet till hösten. FOTO: Bengt-Åke Persson
Foto: Bengt-Åke Persson
Varje vecka
Sedan dess har en 65 meter långt och 70 meter bred Boeing 747 från Korean Air Cargo varje vecka kommit från Frankfurt, landat i Luleå, lastat lax och krabbor från Nordnorge och sedan lyft med destination Seoul. Godset har transporterats till flygplatsen med lastbil från Norge och cirka tolv personer har varit sysselsatta vid lastningsterminalen på Luleå flygplats.
Dåvarande styrelseordförande Anders Sandberg sade till NSD i januari 2009 att han hoppades på att antalet flygningar skulle utökas till två eller tre per vecka.
Gott hopp
Vid Kallax cargos bolagsstämma förra veckan lämnade han sitt uppdrag som ordförande men finns kvar som suppleant i styrelsen.
Fisktransporterna ligger nere för närvarande men Anders Sandberg hyser gott hopp om en fortsatt, och till och med utökad, verksamhet.
- Det förhandlas just nu för fullt i Oslo mellan fiskproducenterna, speditörerna och olika fraktflygbolag. Kallax cargo deltar inte direkt i förhandlingarna men vi är med på plats, säger han.
Rätt temperatur
Anders Sandberg berättar att fiskodlingarna i norra Norge expanderat, eftersom vattentemperaturen i regionen är den optimala för lax.
- Så det finns råvara. Nu gäller det bara att den går via Luleå.
Förhandlingarna är inte avslutade och Anders Sandberg kan ännu inte säga någonting med säkerhet men han menar att det ser ljust ut för fortsatta fiskflygtransporter med flyg från Luleå till hösten - oavsett vilket fraktflygbolag som tar hem kontraktet.
- Korean Air Cargo är bara ett av flera bolag som för ekonomiska förhandlingar om frakttaxorna, det handlar om 50-öringar per ton hit eller dit, säger Sandberg.
Bakgrund Kallax cargo
➤ Idén om en fraktflygplats knäckdes 1993 av Bengt Engman, som insett att en flygrutt till Asien skulle bli betydligt kortare om planet mellanlandade i Luleå. Tanken var att göra Luleå till ett nav för den internationella fraktflygtrafiken.
➤ Före detta kommunikationsministern och landshövdingen Curt Boström utlovade 3 000 nya jobb när han utredde projektet. Dåvarande näringsministern Björn Rosengren nappade och 1999 beslöt regeringen att bygga ut rullbanan på Kallax.
➤ Kallax cargo startades med åtta ägare: Luleå kommun, Norrporten och NCC ägde 17 procent ardera. Övriga delägare var Kalles bud & transport, de tre norska bolagen Meyership, Lars Holm shipping, Wiiks Transport och Kalottspedition från Finland.
➤ Men när fraktflyget inte kom i gång hamnade projektet i ekonomisk trångmål. Det löstes genom att Luleå kommun i februari 2005 köpte igen den mark man skänkt till bolaget för sex miljoner kronor. I maj 2007 omvandlades ett lån på 1,5 miljoner kronor till ett aktieägartillskott. Dessutom togs villkoren bort för det tidigare aktieägartillskottet på 3,3 miljoner kronor.
➤ I januari 2009 träffades ett avtal mellan Kallax cargo AB och flygfraktbolaget Korean Air Cargo om att ett fraktflygplan från Korean Air Cargo varje vecka skulle landa på Luleå flygplats för att lasta lax och krabbor från Nordnorge.
➤ Hösten 2009 fick Kallax cargo ta emot priset för "Årets lyft 2009" av det regionala godstransportrådet för Norrbotten och Västerbotten.
➤ Före detta kommunikationsministern och landshövdingen Curt Boström utlovade 3 000 nya jobb när han utredde projektet. Dåvarande näringsministern Björn Rosengren nappade och 1999 beslöt regeringen att bygga ut rullbanan på Kallax.
➤ Kallax cargo startades med åtta ägare: Luleå kommun, Norrporten och NCC ägde 17 procent ardera. Övriga delägare var Kalles bud & transport, de tre norska bolagen Meyership, Lars Holm shipping, Wiiks Transport och Kalottspedition från Finland.
➤ Men när fraktflyget inte kom i gång hamnade projektet i ekonomisk trångmål. Det löstes genom att Luleå kommun i februari 2005 köpte igen den mark man skänkt till bolaget för sex miljoner kronor. I maj 2007 omvandlades ett lån på 1,5 miljoner kronor till ett aktieägartillskott. Dessutom togs villkoren bort för det tidigare aktieägartillskottet på 3,3 miljoner kronor.
➤ I januari 2009 träffades ett avtal mellan Kallax cargo AB och flygfraktbolaget Korean Air Cargo om att ett fraktflygplan från Korean Air Cargo varje vecka skulle landa på Luleå flygplats för att lasta lax och krabbor från Nordnorge.
➤ Hösten 2009 fick Kallax cargo ta emot priset för "Årets lyft 2009" av det regionala godstransportrådet för Norrbotten och Västerbotten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!