...och för byggvaruhuset Bauhaus etablering

LULEÅ. Luleå kommun gör nu allt för att ordna grönt ljus för byggvaruhuset Bauhaus etablering på östra Storheden. Den detaljplan som tagits fram kommer att ritas om så att det inte uppstår någon konflikt med Norrbotniabanans eventuella dragning genom området.

Regeringen erbjuds ett förskott på 250 miljoner av Norrbotniabanan AB för att användas till utredningar och de järnvägsplaner som måste tas fram. Foto: göran fält

Regeringen erbjuds ett förskott på 250 miljoner av Norrbotniabanan AB för att användas till utredningar och de järnvägsplaner som måste tas fram. Foto: göran fält

Foto: Göran Fält

Luleå2008-08-26 06:00
- Det här är ett problem som vi på ett eller annat sätt måste hitta en lösning på, säger stadsbyggnadschef Anders Dalstål.
Förra året kunde NSD avslöja att Bauhaus bestämt sig för att etablera sig i Luleå och på det område som går under beteckningen östra Storheden. I omfattning är etableringen jämförbar med ett Ikea-varuhus. Runt 150 personer kommer att anställas.
Grus i maskineriet
Men det skulle inte dröja länge innan det kom ordentligt med grus i maskineriet. Detta när det visade sig att en av Norrbotniabanans alternativa sträckningar är rakt genom östra Storheden och över delar av den detaljplan som tagits fram. Banverkets förlag för Norrbotniabanan, dessutom är klassat som riksintresse, innebar att det las en blöt filt över etableringar på östra Storheden. Bauhaus ledning valde att dra i handbromsen.
Men nu är knuten på väg att lösas. Detaljplanen kommer att ritas om och begränsas i sin västra del.
- På det här sättet kommer det inte att bli några problem för Bauhaus att etablera sig i området, säger Anders Dalstål.
Tre huvudalternativ
I maj nästa år kommer Banverket att bestämma sträckningen av Norrbotniabanan in till Luleå centrum. Östra Storheden är ett av tre huvudalternativ. Ett andra är parallellt med Bergnäsbron. Det tredje är via flygplatsen och över Luleälven. I det sistnämnda fallet finns flera möjligheter, bland annat via västra delen av Sandön. Faller valet på östra Storheden, vilket är det billigaste alternativet, väntar finliret. Inte minst handlar det om att hitta det smartaste sättet att koppla ihop Norrbotniabanan med den befintliga järnvägen mellan Luleå och Boden. Antingen byggs en lång järnvägsviadukt över Bodenvägen eller så blir det en viadukt för biltrafiken över järnvägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om