Byggnaderna, bland annat Ängesbygården intill Blackis, står efter gatorna Sandgatan och Bolagsgatan. Totalt handlar det om 26 lägenheter.
Enligt detaljplanen från 1980-talet står de på industrimark och parkmark, och ska därmed bort när de uppnått rivningsskick. Vilket är ganska snart, även om inget beslut ännu är taget.
Förutom bostadsbristen, där Luleå vill förtäta områden, angav Brännberg ytterligare två skäl för att de borde rustas upp och bevaras:
– Svartöstaden är av riksintresse för kulturmiljön, där de här husen är en del. Det finns även ett socialt innehåll i kulturmiljön. Det ska finnas plats för alla, även de som vill bo billigt, sade han.
Tekniska nämndens ordförande Lenita Ericson (S) menade att Svartöstadens kulturhistoriskt värdefulla bebyggelse och miljö säkras just av att detaljplanen följs.
– God boendemiljö skapar vi bland annat genom grönområden. Det finns ingen motsättning mellan detaljplanen och visionen om ett tätt och blandat bonede, sade Ericson.
Jonas Brännberg menade att detaljplanen var inaktuell eftersom bland annat kajer och transportleder förändrats.
– Det finns inga formella hinder för att husen blir kvar. Det vore ett otroligt slöseri att riva dem i bostadsbristens Luleå. 26 nya lägenheter kostar minst 50 miljoner att bygga.
Miljöpartiets gruppledare Annika Eriksson klev in på Brännbergs sida och tyckte att kommunen i alla fall skulle undersöka vilka möjligheter som fanns att bevara dem, vilket även Folkpartiets gruppledare Thomas Olofsson tyckte.
Miljönämndens ordförande Göran Öhman (S) menade att ännu fler bostäder skulle hotas av rivning i Svartöstaden om inte detaljplanen följdes.
– Om man vill ändra detaljplanen med det skärpta regelverk som gäller i dag så är nog risken stor för det, sade han.
Kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S) satte ned foten i diskussionen.
– Det finns inga skäl att ändra detaljplanen, sade hon.
Vidare körde fullmäktige ytterligare femtielva diskussionsvarv om de ofrivilliga delade turerna, efter att Rättvisepartiet iscensatt en manifestation utanför Stadshuset och Jonas Brännberg ställt en snabbinterpellation.
Fullmäktige tog även beslut om Luleås nya organisationen för byggande samt att Luleå ska ge sig in i nätverket Svenska cykelstäder.