Clarion Hotel Sense i Luleå, som ingår i hotellkedjan Nordic choice hotels, har sedan starten 2013 haft ett restaurangkoncept utformat av stjärnkocken Marcus Samuelsson.
Men från 1 november heter restaurangen inte längre Kitchen and Table, nytt namn är i stället Nine som syftar på att restaurangen ligger på nionde våningen i hotellet.
Enligt Nina Wikstedt, vd och hotelldirektör på Clarion i Luleå, beror förändringen inte på missnöje med Marcus Samuelssons koncept eller brist på gäster.
– Nej, det har inte varit så. Naturligtvis gick allting ner när pandemin kom men när det startade om igen kände vi att det vore kul att starta något nytt, säger Nina Wikstedt.
Hon fortsätter:
– Vi känner helt enkelt att vi efter åtta år med Kitchen and Table behövde en nytändning. Det händer så mycket på restaurangsidan i Luleå. Vi pratade med Nordic Choice och sa att vi ville ändra och köra något eget.
Det är inte alla Clarion Hotel som har kört Marcus Samuelssons koncept och meny men många Clarion gör det. Exempelvis Clarion på Arlanda och Stockholms näst största hotell, Clarion Hotel Sign.
– Mycket beror på vilken ort hotellet är på och vad som fungerar där. Vi är en hotellrestaurang men vi har även många lokala gäster och vi vill ha en större frihet att satsa på det mer lokala, säger Nina Wikstedt.
Marcus Samuelsson har byggt sin karriär i USA, och specifikt New York, och menyn har varit inspirerad av det. Nina Wikstedt och Clarion i Luleå har under åren varit nöjd med hans koncept men nu utlovas fler rätter med prägel av Norrbotten.
– Skillnaden är att vi tagit bort det amerikanska. Vi beskriver det som "internationellt brasseri med lokala inslag", säger Nina Wikstedt.
Hotellet har på egen hand tagit fram koncept och meny. Med en större frihet i köket finns det nu mer utrymme att hitta på förändringar på kort tid och särskilda koncept som dyker upp.
– Absolut. Nu har vi bara säkertställt att vi kommer igång och det är dessutom högsäsong men det kommer säkert dyka upp saker, säger hon.
Nine har nu kört i en dryg månad och enligt Nina Wikstedt har det egna restaurangkonceptet landat bra hos gästerna.
– Det har varit bra. Vi har haft bra bokat men alla restauranger har det nu. Det finns ett uppdämt behov av att gå ut och äta.