Nytt handtag efter Gripen-haveri
Utskjutningshandtaget har förlängts, sedan ska ett helt nytt konstrueras. Det skriver Saab i en rapport till militära flyginspektionen med anledning av Gripen-haveriet i Vidsel i april 2007.
När belastningen minskade från 8,6 G till 5,5 G uppfattade han hur huven över förarplatsen exploderade och att han kort därefter sköts ut ur flygplanet.
Föraren landade oskadd i fallskärm och flygplanet slog ned i skogen söder om banan och totalhavererade.
Haveriutredningen visade att räddningssystemet aktiverats utan att föraren rört vid utskjutningshandtaget med händerna eller utförde någon rörelse med benen. Det framkom att problem med utskjutningsanordningen varit kända, men inte åtgärdats.
Haverikommissionen fann problem och brister i spårbarheten i olika beslut inom Försvarets materielverk och Saab. Kvalitetskontrollen brast också mellan Saab och leverantören av raketstolen, brittiska företaget Martin-Baker.
Saab har nu rapporterat till militära flyginspektionen vad som ska gjorts och görs för att undvika fler ofrivilliga utskjutningar. Det handlar om revision av kvaliteten och åtgärder mot kvalitetsbristen i raketstolarna.
Utskjutningshandtaget har förlängs och enligt flygvapnet fungerar det nu bättre. Det räcker inte med det. Raketstolstillverkaren Martin-Baker utvecklar nu ett helt nytt och säkrare handtag.
Saab pekar också på att instruktionen för snörning av pilotens g-byxor förtydligats så att g-dräkten inte ska orsaka en avfyrning av raketstolen. Saab påpekar dock att huvudproblemet varit handtagets utformning och yta.
I rapporten framhåller Saab att frekvensen för haveri eller allvarligt tillbud med Gripen inte ska vara högre än för de amerikanska flygplanstyperna F16 och F18. De har målet 3,4 per 100 000 flygtimmar. Nu ligger Gripen på 3,24.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!