Nytt avtal stoppar strejken

Han har 22 000 kronor i grundlön efter 45 års arbete.Nu hoppas Tore Nordmark, 62, att Transports nya avtal blir början på ett större lönelyft för branschen.- Det är alldeles för dåligt betalt. Det är ett slitsamt arbete, säger han.

Inhämtningen av gods var stoppad vid DHL:s terminal i Gammelstad. "Men nu kör vi igen, och vi har i princip inte påverkats alls", säger Peter Hallner, platschef.

Inhämtningen av gods var stoppad vid DHL:s terminal i Gammelstad. "Men nu kör vi igen, och vi har i princip inte påverkats alls", säger Peter Hallner, platschef.

Foto: Lars-Göran Norlin

LULEÅ2013-04-24 15:03

Han kör åt Sandahlbolagen och lossar returpapper på Luleå kombiterminal i Gammelstad vid 14-tiden på onsdagseftermiddagen.

- Det här pappret ska till Småland. Det är ju enorma mängder styckegods som det hade tagit tvärstopp för. Det var skönt att det inte blev någon strejk.

Det är aldrig roligt med konflikter, säger han.

Tore Nordmark hade möjligen blivit personligt indragen i ett senare skede av strejken.

- Det finns risk att vi hade blivit "lock-outade".

Nu hann Sverige knappt stanna. Strejken startade klockan tolv och blåstes av en dryg timme senare.

- Jag har inte hunnit sätta mig in i exakt vad avtalet innebär men vad jag förstår så har vi fått ungefär som de andra, runt sex procent. Det blir att läsa på Transports hemsida i kväll. Tills vidare får vi hoppas att det är ett bra avtal.

Vad var viktigt för dig?
- Högre lön och ett tryggt arbete. Jag har 22 000 ungefär i grundlön. Sedan har vi några tillägg också. Vi har hamnat på efterkälken men nu får vi hoppas att vi närmar oss de andra.

På andra sidan gatan - och på andra sidan konflikten - pustar Peter Hallner, platschef vid DHL:s terminal, ut.

- Det hade varit katastrof om strejken blivit långvarig. 80 procent av alla volymer som transporteras i Sverige hade stoppats. Det hade blivit stora ekonomiska skador. Och som alltid drabbas tredje part, kunderna. Jag tror att även Transport är nöjd med att det inte blev strejk, säger han.

Lock out
På DHL-terminalen hade man redan hunnit vidta åtgärder, efterseom strejkvarslet hade följts av en lock out klockan 17 i dag.

- Vi hade stoppat alla inhämtningar som skulle gjorts under dagen, eftersom vi inte hade hunnit få iväg dem. Terminalen hade översvämmats annars. Men nu kör vi igen så det har i princip inte påverkat oss alls, säger Hallner.

På kombiterminalen har truckföraren Hans-Ove Forsberg lossat returpappret. Tore Nordmark drar vidare med sin tomma långtradare - kanske för att fira ett nytt avtal?

- Nu ska jag ha en kopp kaffe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om