Nya tag kring Norrbotniabanan

De som jobbar för att Norrbotniabanan ska byggas vädrar morgonluft. I dagarna filar de på en ny ansökan, den fjärde i ordningen, om medfinansiering som ska skickas till EU.

NYA TAG. Projektledaren Elisabeth Sinclair hoppas den politiska viljan finns denna gång, att släppa deras ansökan vidare till EU.

NYA TAG. Projektledaren Elisabeth Sinclair hoppas den politiska viljan finns denna gång, att släppa deras ansökan vidare till EU.

Foto: Pressbild

LULEÅ2014-10-15 11:07

Tre gånger tidigare har ansökan stoppats upp av den svenska regeringen. Men i och med regeringsskiftet hoppas nu intressegruppen Norrbotniabanegruppen på bättre genomslag. Ett av socialdemokraternas vallöften är att satsa på Norrbotniabanan.

Hoppas på regeringen

Ansökan, som ska vara en kortare variant på tre sidor, skickas till Trafikverket och näringsdepartementet senast den 14 november.

– Där görs en bedömning om Sverige ska släppa ansökan vidare till EU. Vi hoppas att den nya regeringen kommer att stötta oss, säger Elisabeth Sinclair, projektledare vid Norrbottniabanegruppen.

Är ni helt beroende av EU-pengarna?

– Det här är inget som regionen kan göra själv. Det här är statlig infrastruktur och någonstans måste vi ha en medfinansiering. Det är inte gratis, det kostar 26 miljarder kronor, säger Sinclair.

Den första ansökan kommer att beröra en begränsad sträcka på tio kilometer från Umeå till Dåva, där det finns två värmekraftverk.

– En sådan dragning skulle innebära att vi kan lyfta bort 10 000 lastbilar från väg till järnväg per år. Det ger stora mervärden direkt och det är sällan i sådana här stora projekt som man får nytta av det bara genom att dra en sådan kort sträcka, säger hon.

Två ansökningar

Jämte den ansökan ska även en ansökan för sträckan mellan Umeå och Skellefteå göras.

– Preliminärt gör vi två ansökningar så får vi ser hur man ställer sig till det, säger Sinclair.

Hur mycket i det här skulle du bedöma handlar om politisk vilja?

– Den politiska viljan i det här läget har väldigt stor betydelse. Det går inte att komma ifrån. Allt talar för att vi måste bygga Norrbotniabanan. Hur man än vrider och vänder på det så har basindustrin i Norrbotten och Västerbotten stor betydelse för Sverige. Det måste vi värna om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om