Från och med januari i år började nya regler för studentflak att gälla. Skyddsräcken ska vara minst 110 centimeter höga, föraren måste ha fyllt 21 år och ha haft B-körtkort i två års tid. Dessutom måste föraren vara i kontakt med en icke-firande flakvärd under färden. Med mera.
Många saker att ta hänsyn till för de studenter som mest vill fira sin sista skoldag tillsammans.
Så vad göra?
Enkelt, som studenterna på Vård- och omsorgsprogrammet gjorde, man köper en paketlösning.
– Vi kollade runt hur andra har gjort och det finns flera företag och hemsidor som erbjuder studentpaket. Men sättet vi valde är nog lättast, säger studenten Ida Dalbom.
De kontaktade företaget BDX som helt enkelt fixar det mesta med flaket. De ordnar traktor, flak och förare samt tar kontakt med polisen.
– De ville veta hur många man är i klassen, 15 i vårt fall. Sen vill de veta vem som är flakvärd och ha en kontaktperson i klassen så chauffören vet vem han ska kontakta, säger Dalbom.
– Sen fick vi fråga vad som är okej eller inte, så det gick då bra att vi har en högtalare och banderoller.
Hon tycker att det är bra att de skärpt reglerna.
– Med all rätt känner jag. Man har hört så mycket om att det varit olyckor där säkerheten har brustit.
Priset, runt 300 kronor per person på flaket, eller i deras fall närmare 6000 kronor, har klassen betalat tillsammans.
– Vi har samlat pengar ett bra tag så att vi kan ha råd med det här. Vi kände att det blir inte rättvist om alla ska ta kostnaden enskilt och att det ska bli en klump för de som eventuellt inte har de ekonomiska förutsättningarna, säger Ida Dalbom.
– Sen är det viktigt att vi håller tider och lämnar över flaket städat till de andra som också ska åka.
Ida Dalbom säger att det är blandade känslor kring studenten, nervöst och roligt.
Varför var det viktigt för er att åka flak?
– Dels blir det en sista stund med klassen där vi alla kan umgås och ha kul. Dels är det något man sett alla andra göra, storasyskon och kusiner, där man gått och drömt om att: Det där vill vi också göra!
BDX kommunikationschef Fredrik Palmquist berättar att de började erbjuda tjänsten för några år sedan och en chaufför kan ha ett flertal åkningar per student och studenttillfälle.
– Vi kände att det är bättre att vi gör det här rätt och riktigt än att klasserna ska försöka lösa det på egen hand.