Nya lok ska dra ståltågen

Ståltågstrafiken Luleå-Borlänge och Oxelösund-Borlänge är Green cargos största affär. Det nya fraktavtalet gäller fram till år 2019 och kostar SSAB 2,5 miljarder kronor.

De nya loken har beteckningen Re och två lok ska klara att dra tåg som väger 3200 ton på den backiga och kurviga stambanan genom övre Norrland.  Foto: Pär-Johan Wedell

De nya loken har beteckningen Re och två lok ska klara att dra tåg som väger 3200 ton på den backiga och kurviga stambanan genom övre Norrland. Foto: Pär-Johan Wedell

Foto: Pär-Johan Wedell

LULEÅ2010-03-04 06:00

Ståltågstrafiken Luleå-Borlänge och Oxelösund-Borlänge är Green cargos största affär. Det nya fraktavtalet gäller fram till år 2019 och kostar SSAB 2,5 miljarder kronor.
Det ger utrymme för köpet av 16 nya ellok som ska klara tyngre och därmed färre tåg. Loken kostar en halv miljard kronor och de första två loken överlämnades av loktillverkaren Bombardier vid en ceremoni på SSAB i Borlänge under onsdagen.
De nya loken har beteckningen Re och två lok ska klara att dra tåg som väger 3 200 ton på den backiga och kurviga stambanan genom övre Norrland. Målet är att öka tågvikten ytterligare.
Redan den 4-5 februari provkördes de nya Re-loken i ståltåg mellan Boden och Borlänge, men då var tågvikten begränsad till 2 400 ton.
Green cargo får tre nya lok i månaden och därför kommer samtliga ståltåg att efter halvårsskiftet ha fått de gamla Rc-loken utbytta mot Re.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om