Nya lok för en halv miljard

Green cargo köper 16 nya lok för en halv miljard kronor till ståltågen Luleå-Borlänge-Oxelösund. Det ingår i det nya tioåriga transportavtal som bolaget träffat med SSAB. Avtalet är värt 2,5 miljarder kronor och är det största järnvägsavtal som någonsin träffats i Sverige.

Så här se de nya loken ut som från 2010 ska dra stålämnestågen mellan Luleå och Borlänge.

Så här se de nya loken ut som från 2010 ska dra stålämnestågen mellan Luleå och Borlänge.

Foto:

LULEÅ2008-11-07 06:00
SSAB:s transporter i avtalet sker med tre tåg dagligen i riktningen Luleå-Borlänge-Luleå och två tåg dagligen i riktningen Borlänge-Oxelösund-Borlänge.
Transportvolymen är på drygt 4 miljoner ton per år. Om transporterna skulle gå på väg skulle det krävas fler än 300 lastbilar per dygn.
16 lok
Att avtalstiden är på hela tio år beror på att SSAB ställt miljökrav om lägre energiförbrukning. För att uppnå detta krävs nya effektivare lokomotiv.
- Vi skulle inte kunna köpa nya lok på ett treårsavtal, säger Mats Hollander, Green cargos informationschef.
Det krävs 16 nya lok och det kostar omkring en halv miljard kronor. Green cargo har beställt loken från Bombardier där de går under beteckningen Traxx F140 AC. Denna loktyp förbrukar 15 procent mindre elenergi än de nuvarande Rc-lok som används.
Motorbyte
Green Cargo byter även ut motorerna i dieselloken som används inne på SSAB:s anläggningar, så koldioxidutsläppen för dessa kan sänkas med cirka 20 procent och partikelutsläppen med cirka 60 procent.
Totalt arbetar 120 personer inom Green Cargo med SSAB-ståltågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om