Det har varit många turer i området genom åren.
Tanken var från början att bygga Björkskataleden över Traktorvägen för att bana väg för den nya bron över järnvägen så trafik från Björkskatan lättare skulle kunna nå Bodenvägen i Notviken.
Detta motsatte sig såväl Ferruform som KF vars fastigheter låg på båda sidor Traktorvägen.
Kommunen fick tänka om.
Därför byggdes en ny rondell, cirkulationsplats, längre norrut efter Haparandavägen med den nya Scaniavägen som anslutning mot Notviken.
Det här gillades dock inte av byggvaruhuset Beijer som ansåg att företaget tappade kunder när trafiken lades om.
Så kommunen satte upp skyltar och hänvisade var byggvaruhuset låg.
Nu har dock kommunen och Ferruform kommit överens om att trafiken kan dras förbi Ferruform och Björkskataleden får den sträckning det en gång var tänkt.
Björkskataleden blir också det namn på den trafikled som förbinder Björkskatan med Notviken vid väg 87.
Traktorvägen och den så kallade Traktorgränd försvinner som gatunamn.
Scaniavägen från gamla Traktorgränd till universitetsområdet på Porsön får det nya namnet Universitetsvägen.
Samtidigt får Björkskataleden mellan Ferruform och det gamla KF-lagret trafikljus.
– Vi måste ha en säker överfart där. Trafiken på Björkskataleden kommer att öka markant, det är vi övertygade om. Trafikljusen regleras med detektorer i marken och naturligtvis med knapptryckning. Ferruform vill ha en säker överfart för såväl personal som fordon, säger Mikael Nilsson, arbetsledare på Drift och underhåll på Stadsbyggnadsförvaltningen.