Det är inte helt enkelt att förklara de nya reglerna som gäller från den 1 september i hela landet.
– Det handlar ju inte enbart om att sätta upp nya skyltar. Det ska också vara farthinder för biltrafiken där cyklisterna har företräde, säger Linn Adolfsson, trafikingenjör på Luleå kommun.
I grunden har cyklister väjningsplikt för biltrafiken på dagens överfarter och så blir det också i framtiden.
Däremot ska det byggas ett antal överfarter där bilisterna har väjningsplikt.
Dessa kommer att märkas ut med speciella skyltar och farthinder kommer också att placeras ut.
Det gäller alltså för såväl cyklister som bilister att hålla reda på vilken typ av överfart de närmar sig.
– Det är ju inte bara nya skyltar, det blir ju frågan om hela ombyggnationer av korsningar. Vi har ingen prioritetsordning klar men förhoppningsvis blir någon klar till nästa sommar.
På landets gatukontor efterlyser man riktlinjer hur de ska göra rent praktiskt med markeringar och annat, så att den nya sortens överfarter får samma utformning i hela landet.
– Det är rätt frustrerande att regeringen inte gått ut med någon information för det är väldigt viktigt att alla trafikanter förstår spelreglerna. I grunden är det bra att prioritera för cyklister. Men det finns en oro för att cyklisterna inte ser skillnad på de två varianterna. Det enda som skiljer dem åt är vägmärket vid cykelöverfarterna. Därför är det viktigaste att gå ut med information, säger trafikingenjör Lars Ahlman vid Sveriges Kommuner och Landsting till TT.