Ny teknik ger oanade möjligheter

Snart kan du uppleva ett slagfält under andra världskriget, bara du tar på dig rätt utrustning. Luleåföretaget Samuraj kommunikation gör det möjligt.

Tekniskt. I samband med en kommande VR-upplevelse på Försvarsmuseet kommer en högteknologisk stol att användas för att maximera upplevelsen. Utövaren kommer att få flyga luftballong över Boden under andra världskriget.

Tekniskt. I samband med en kommande VR-upplevelse på Försvarsmuseet kommer en högteknologisk stol att användas för att maximera upplevelsen. Utövaren kommer att få flyga luftballong över Boden under andra världskriget.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2017-06-19 08:50

Plötsligt förflyttas du till 1944 och hamnar mitt i krigets fasa. Kulorna viner genom luften och granaterna exploderar omkring dig. Människor springer för sina liv. Det är dags för dig att agera.

I centrala Luleå finner vi företaget Samuraj kommunikations medarbetare som sitter och skapar berättelser. Med hjälp av det som på svenska kallas virtuell verklighet, vilket förkortas VR väcker de historien till liv. Vem som helst kan uppleva den senaste datorteknologin med hjälp av speciella glasögon, hörlurar och handkontroller.

– 2014 köpte vi vår första utrustning. Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra av den, men det verkade häftigt, säger Tomas Ek, vd för Samuraj kommunikation.

Den som utövar den moderna teknologin slungas in i en dataspelliknande 3D-miljö med ett 360-gradigt synfält. Förutom att se och höra kan utövaren röra sig på en begränsad yta och interagera med omvärlden i realtid.

– VR är i gränslandet mellan spel och film. Det är interaktivt. Man använder en likadan spelmotor som för att utveckla datorspel. Skillnaden är att utövaren inte tittar på en platt skärm utan befinner sig där och då, säger Tomas Ek.

Samuraj kommunikation jobbar med marknadskommunikation och strategiskt varumärkesarbete i digitala medier. Dotterbolaget Virtual light jobbar för fullt med att framställa den allra mest verklighetstrogna tekniska miljön.

– Kommunikation handlar om berättelser, VR är ett av de berättarverktyg vi använder utöver film och rörlig media, säger han.

Originalversionen av den virtuella verkligheten var företagets första produktion av det här slaget. De tog fram den 2014 för att se hur populärt fenomenet var på marknaden. På ungefär två månader laddade en tredjedel av världens 175 000 VR-användare ner den.

– Airborne blev ett kvitto på att det finns ett stort intresse. Den nya versionen är en blandning mellan spel och upplevelse. Vi vill visa krigets fasor, säger Tomas Ek.

Nu planerar företaget för en uppföljare. De söker finansiering för drömprojektet som väntas ta sex månader att färdigställa.

Det tar ungefär tre till sex månader att skapa en virtuell verklighet från grunden. När en grundidé är klar börjar inhämtningen av material. Skådespelare väljs ut vars rörelser spelas in med rörelsesensorer som fästs på kroppen. Även skådespelarnas röster spelas in.

Sedan animeras fingrar och ansikte, munnen synkroniseras till det skådespelaren säger. Miljön som ska användas fotograferas. I de fall det handlar om en historisk händelse tas inspiration från gamla fotografier av platsen. Därefter skrivs ett manus.

– När bildbanken av material är klar börjar vi bygga upp det i 3D. Det finns ingenting som går per automatik. Vi måste bygga allt från grunden digitalt, från människor till träd och mark. Vi bygger en digital version av en värld, säger Johan Sundkvist, tekniskt ansvarig för VR-utveckling på Samuraj.

Tidigare har företaget bland annat skapat en liknande produktion åt Luleå kommun. Den heter Anno 1500 och ger utövare chansen att vandra i Gammelstads kyrkstad på 1500-talet. Det går att uppleva på Kulturens hus.

– Vi jobbade med det i ungefär ett år. Det blev en riktig succé. Vi har fått uppmärksamhet både nationellt och internationellt, säger Tomas Ek.

I början av juli kan besökarna på Försvarsmuseet i Boden uppleva en virtuell verklighet. Samuraj kommunikation kommer att erbjuda en färd med luftballong över Boden under första världskriget. Den som vågar sig på detta får förutom att ha på sig VR-utrustning sitta i en stol som rör sig i takt med luftballongen i den virtuella miljön.

Företag i fokus

Företag: Samuraj kommunikation AB.

Ägare: Tomas Ek, Ulf Lindqvist, Christer Engberg, Robert Stjärnström, Tomi Skantz och Johanna Öhman.

Grundat: 2013.

Anställda: 10.

Omsättning: 9,6 miljoner kronor.

Resultat efter finansnetto: 76 000 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om