Ny strategi ska väcka liv i dött centrum

Ett centrum som krymper och ett Storheden som expanderar. Det bekymrar byggnadsnämndens ordförande Kaj Hedstig (S). 
– Vi tar efter USA och inte Tyskland där det finns mycket småbutiker i centrum. Det är dåligt, säger han.

Kaj Hedstig om centrumhandeln

Kaj Hedstig om centrumhandeln

Foto: Pär Bäckström

Luleå2012-01-28 06:00

Ett centrum som krymper och ett Stoheden som expanderar. Det bekymrar byggnadsnämndens ordförande Kaj Hedstig (S). 

– Vi tar efter USA och inte Tyskland där det finns mycket småbutiker i centrum. Det är dåligt, säger han.
Utvecklingen mot att allt fler butiker öppnas på Storheden innebär att kommunen måste arbeta mer aktivt med att stötta centrumhandeln, anser Kaj Hedstig. Det handlar om att hitta och definiera stadens själ. 
Till centrum ska man åka för att det är trevligt att ströva runt, gå och handla, äta, eller fika och titta på folk genom fönstret, menar han.
– Och gå till Kulturens hus. Till Storheden åker man för att storhandla. Inte åker du dit för att gå på julskyltningen. 
Mötesplatser
Målet är alltså att skapa ett ännu trevligare centrum. En målmedveten satsning på att skapa mötesplatser och atmosfär i centrum. 
– Ett bra exempel är parken som vi hade mitt emot Smedjan, där var det mycket folk. Nu ska vi göra något på Trekanten bakom Strand. 
Tillgängligheten är också viktig. Han tycker att det finns nog med parkeringsplatser i Luleå, men att centrumbesökarna inte nyttjar parkeringshusen tillräckligt. 
– Det finns alltid lediga platser där. 
Nu pågår ett planeringsarbete för centrum och dess utseende. Under året ska en fördjupad översiktsplan för centrum färdigställas och en arkitektonisk strategi ska också tas fram. 
– Den strategin ska ge en helhetsbild och ett stöd för stadsarkitektens arbete.
Murarna ska bort
Kaj Hedstig vill se en stad där alla känner sig trygga. 
– Då ska vi undvika sådana byggen som Tutti Frutti i Södra hamnen. Och det nya bygget på Robertsvik vid Kungsgatan som är som en mur mot fotgängarna. Vi ska ha dörrar mot vägarna. Det ska vara mer genomtänkt. 
Att begränsa försäljningen av mark på Storheden tror han inte fungerar.
– Då skulle aktörerna bara vända sig till andra kommuner i stället. Vi ska ha både Storheden och ett attraktivt centrum, säger Kaj Hedstig. 
Nytt p-hus
Han pekar på att det redan pågår en hel del. I Södra hamnen håller ett grönområde på att bli klart. När Norrporten bygger mitt emot Smedjan har de nära samarbete med stadsbyggnadskontoret, likaså Lulebo när de bygger mitt emot kyrkan. Och intill sporthallen ska ett nytt parkeringshus byggas. 
Referensgrupp
Josefina Nordmark är en av de arkitekter som ingår i referensgruppen för den arkitektoniska strategin. 
Hon är optimistisk när det gäller utvecklingen av Luleå centrum.
– Vi måste bara vara medvetna om riskerna. Om centrum successivt utarmas blir Luleå en mindre attraktiv stad. Vi bör titta på hur kan vi utveckla halvön och vilka funktioner som bör finnas där.
Förtätning
Hon menar också att det kan vara bra att förtäta centrum så att det bor mer folk där. 
– Så att det finns folk som vill nyttja utbudet i centrum. Problemet med döda stadskärnor är att det har blivit många kontor. Centrum måste konkurrera med sina fördelar. 
Större utbud
Det handlar, enligt Josefina Nordmark, om bland annat utbudet av restauranger, kaféer och rum i staden. 
– Människor söker sig till attraktiva miljöer. 

Utvecklingen mot att allt fler butiker öppnas på Storheden innebär att kommunen måste arbeta mer aktivt med att stötta centrumhandeln, anser Kaj Hedstig. Det handlar om att hitta och definiera stadens själ. Till centrum ska man åka för att det är trevligt att ströva runt, gå och handla, äta, eller fika och titta på folk genom fönstret, menar han.

– Och gå till Kulturens hus. Till Storheden åker man för att storhandla. Inte åker du dit för att gå på julskyltningen. 

Mötesplatser

Målet är alltså att skapa ett ännu trevligare centrum. En målmedveten satsning på att skapa mötesplatser och atmosfär i centrum. 

– Ett bra exempel är parken som vi hade mitt emot Smedjan, där var det mycket folk. Nu ska vi göra något på Trekanten bakom Strand. Tillgängligheten är också viktig. Han tycker att det finns nog med parkeringsplatser i Luleå, men att centrumbesökarna inte nyttjar parkeringshusen tillräckligt. 

– Det finns alltid lediga platser där. Nu pågår ett planeringsarbete för centrum och dess utseende. Under året ska en fördjupad översiktsplan för centrum färdigställas och en arkitektonisk strategi ska också tas fram. 

– Den strategin ska ge en helhetsbild och ett stöd för stadsarkitektens arbete.

Murarna ska bort

Kaj Hedstig vill se en stad där alla känner sig trygga. – Då ska vi undvika sådana byggen som Tutti Frutti i Södra hamnen. Och det nya bygget på Robertsvik vid Kungsgatan som är som en mur mot fotgängarna. Vi ska ha dörrar mot vägarna. Det ska vara mer genomtänkt. Att begränsa försäljningen av mark på Storheden tror han inte fungerar.

– Då skulle aktörerna bara vända sig till andra kommuner i stället. Vi ska ha både Storheden och ett attraktivt centrum, säger Kaj Hedstig. Nytt p-husHan pekar på att det redan pågår en hel del. I Södra hamnen håller ett grönområde på att bli klart. När Norrporten bygger mitt emot Smedjan har de nära samarbete med stadsbyggnadskontoret, likaså Lulebo när de bygger mitt emot kyrkan. Och intill sporthallen ska ett nytt parkeringshus byggas. 

Referensgrupp

Josefina Nordmark är en av de arkitekter som ingår i referensgruppen för den arkitektoniska strategin. Hon är optimistisk när det gäller utvecklingen av Luleå centrum.

– Vi måste bara vara medvetna om riskerna. Om centrum successivt utarmas blir Luleå en mindre attraktiv stad. Vi bör titta på hur kan vi utveckla halvön och vilka funktioner som bör finnas där.

Förtätning

Hon menar också att det kan vara bra att förtäta centrum så att det bor mer folk där. 

– Så att det finns folk som vill nyttja utbudet i centrum. Problemet med döda stadskärnor är att det har blivit många kontor. Centrum måste konkurrera med sina fördelar. 

Större utbud

Det handlar, enligt Josefina Nordmark, om bland annat utbudet av restauranger, kaféer och rum i staden. 

– Människor söker sig till attraktiva miljöer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!