Varumärkesrapporten 2016/2017 visar vilka varumärken som konsumenterna tycker bäst om, och vilka de inte tycker om.
Studien görs av YouGov på uppdrag av Mediekompaniet och omfattar 3 000 personer, 1 500 som bor i Stockholm, Göteborg och Malmö samt 1 500 utanför storstäderna.
– Det som går igenom i hela rapporten är att kvalitet, ärlighet och tydlighet är framgången för ett varumärke, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet.
– Tänk på favorit vs. tydlighet. Är du favorit är det många som har en tydlig bild av ditt varumärke. Du kan också bli favorit genom att skapa en tydlig bild av varumärket.
Över 140 olika varumärken från tolv branscher har undersökts, bland dessa har en topplista med 2017 års favoritvarumärken tagits fram.
Det varumärket som är i topp, både för storstad och landsbygd, är Volvo.
– Volvo är i topp både på tydlighet och favoritskap, de har dessutom ökat många år i rad. Man förknippar varumärket med orden säkert och kvalitet, säger Heléne Werner.
Det varumärket som folk har en tydligast bild av är Triss, följt av HM och Volvo i storstaden samt Volvo och Swedbank för landsbygden.
Kategorin "gillas inte" domineras av varumärken inom spelbranschen.
– Många av dem har ägarstruktur på Malta, de kommunicerar samma saker och har ganska lika namn, många heter något med "bet", säger Heléne Werner.
Vad är viktigast att tänka på för mindre företag?– Man måste berätta en historia och säga vad man står för, det här är våra värdeord. Som konsument vill man inte bli överraskad.
Hur viktigt är det att bry sig om vad konsumenterna tycker?– Det är a och o om man vill behålla sina kunder i dag. Det blir allt hårdare konkurrens och många väljer att handla på nätet. Därför är det extra viktigt att lyssna på sina kunder, säger Heléne Werner.