Ny lag skapar bryderi

Den nya sjöfyllerilagen skapar bryderi. Den som kör en båt som är under tio meter och inte kan gå 15 knop löper mindre risk att åka fast. - Jag förstår inte uppdelningen på längd och knop. På land får man inte cykla full, säger Rickard Landström, båtklubben Neptun.

Den 1 juni började den nya sjöfyllerilagen att gälla. Den innebär att kustbevakningen kan göra kontroller utan misstanke. FOTO: Bengt-Åke Persson

Den 1 juni började den nya sjöfyllerilagen att gälla. Den innebär att kustbevakningen kan göra kontroller utan misstanke. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

Luleå2010-06-15 06:00
Sedan den första juni gäller den nya sjöfyllerilagen som innebär att kustbevakningen och polisen har rätt att göra kontroller utan att ha misstanke om fylleri. Det gäller båtar som går 15 knop och snabbare eller är minst tio meter långa.
Den nya lagen innebär också att samma gränser gäller för dem som framför den här typen av båtar som de som kör bil.
Tio utandningstest
Men liksom tidigare kan kontroller också göras på förare till kortare båtar eller de som har mindre motorer, om polis eller kustbevakare hyser misstanke om att föraren har en alkoholhalt som överstiger 0,2 promille.
- Hittills har vi hunnit göra tio utandningstest. Men ingen hade för hög alkoholhalt, säger Olof Pettersson som är kustbevakningsassistent i Luleå.
"Lagen är bra"
Hans Kempén, ordförande i Luleå segelsällskap, LSS, tycker att lagen är bra.
- Regelverket blir tydligt för dem som ska utföra kontrollerna. Nu
får de göra slumpvisa kontroller, säger han.
Hans Kempén anser att det finns en ökad risk för olyckor med båtar som går fortare och är längre.
- På dem är det ofta fler personer också. Det finns en logik i de måtten.
Överlag anser Rickard Larsson, ordförande för båtklubben Neptun i Luleå, att det inte har hänt så mycket olyckor med motorbåtar i Luleå.
Skräckolyckor
- Den mest kända är väl när en man körde upp på en bastuflotte. Sedan har det hänt en del skräckolyckor i storstäderna, till exempel när de kört upp på öar. Men det är fortfarande så att de flesta olyckor sker med män som är ute och fiskar utan flytväst och försökt kissa från båten.
Gränsen är 0,2 promille för sjöfylleri. Då kan föraren dömas till böter. Vid 1,0 promille kan domen bli grovt sjöfylleri och upp till två års fängelse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!