Ny lag oroar länets åkare
Åkare i Norrbotten är oroade över de nya regler för fortbildning som börjar gälla i september.På tisdagskvällen arrangerades ett möte där representanter för Transportstyrelsen och Sveriges åkeriföretag informerade.
Polisen skärper bevakningen av nykterheten i Norrbotten under luciahelgen. FOTO: Pär Bäckström FOTO: pär bäckström
Foto: pär bäckström
Kraven på utbildning och yrkeskompetensbevis infördes den 10 september 2008 för bussförare och införs den 10 september i år för lastbilsförare.
Förare som redan har körkort med behörigheter för tunga fordon när kraven införs behöver inte gå grundutbildning på nytt. Men alla förare ska gå 35 timmars fortbildning vart femte år för att upprätthålla sin yrkeskompetens och behålla sitt yrkeskompetensbevis.
Det nybildade statliga verket Transportstyrelsen har tillsynsansvar när det gäller transporter på väg, på järnväg, till sjöss och i luften. Det är Transportstyrelsen som har tillsynsansvaret för att de nya fortbildningsreglerna tillämpas.
Kan försvåra rekrytering
- Många arbetsgivare anser att det är på åkerierna som man vet bäst vilken typ av fortbildning som behövs. Vi är inte alls emot fortbildning men tycker inte att arbetsgivarna ska ha inflytande över det här i stället för att det ska styras av en statlig myndighet, säger Stefan Fagervall, vid Biltrafikens arbetsgivarförbunds regionkontor i Umeå.
Enligt honom kan också de nya reglerna försvåra rekryteringen av chaufförer till landets åkerier.
- Nu är det lågkonjuktur och många chaufförer har blivit arbetslösa. Men generellt är det brist på yrkeschaufförer. Många chaufförer är 40-talister och stora pensionsavgångar väntar framöver samtidigt som det examineras för få chaufförer från gymnasieskolan.
På tisdagskvällen bjöds ett 20-tal åkare från Norrbotten in till ett informationsmöte om de nya reglerna. Mötet hölls på Hotell Nordkalotten i Luleå. Representanter för Transportstyrelsen och arbetsgivarorganisationen Sveriges åkeriföretag deltog vid mötet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!