Arbetsförmedlingen har gjort en ny undersökning för att öka kunskapen kring bilden av myndigheten. Sammanfattningsvis ger allmänhet, arbetsgivare och arbetssökande övervägande negativa omdömen om Arbetsförmedlingens förmåga att utföra sitt uppdrag.
Undersökning visar att endast var fjärde arbetssökande håller med helt eller delvis om att de har haft stor nytta av Arbetsförmedlingen när de söker jobb.
Christina Storm Wiklander är marknadsområdeschef för norra och södra Norrland.
Vad säger du om kritiken som framkommer i undersökningen?– Tråkigt och sorgligt. Eftersom det är vi själva som har gjort den vill vi få fram vad man tycker på riktigt. Det är först när man vet på riktigt som man kan jobba med något framåt. Vi ser det också som ett bra underlag för att förbättra oss, säger hon.
Var resultatet oväntat?– Nej inte oväntat, men tråkigt. Alla vi som jobbar här vill göra skillnad, vi vill se till att fler hittar jobb och att fler arbetsgivare hittar arbetskraft. Det är vår drivkraft. Så det här är ingen rolig läsning för oss. Samtidigt vet vi att vi är en myndighet som alla inte älskar hela tiden. Men det är klart att vi vill bli bättre, vi vill inte att allmänheten ska tycka vi är långsamma, ineffektiva och stelbenta.
Christina Storm Wiklander menar att rapporten nu kommer att analyseras djupare med alla chefer i verksamheten. Därefter ska man se hur man kan jobba vidare lokalt.
– Arbetsförmedlarna gör ett fantastiskt arbete. Däremot måste vi som myndighet bli bättre på att marknadsföra våra digitala tjänster, jag tror att det är där nyckeln ligger, säger hon och fortsätter:
– När man säger att vi är långsamma tror jag det beror på att många fortfarande tror att man måste komma in till oss i en fysisk lokal, stå i en lång kö för att prata med sin arbetsgivare. Men det där gäller inte längre. Man kan i dag prata med vem som helst, man kan ringa till oss helger och kvällar, chatta när som helst, vi har appar... Vi lägger över makten hos våra kunder istället för att den ligger hos vår personal. Vi har inte lyckats få ut den informationen till våra kunder, både till arbetsgivare och arbetssökande. Det är det vi måste göra bättre nu.
Ser du några konkreta förbättringsåtgärder?– Vi försöker nå ut via media, och att de som möter våra kunder berättar om det här. Det är ett idogt jobb. Arbetsförmedlingen har funnits i över 100 år, det finns en tradition av att man går in till oss fysiskt och tar en kölapp. Det där tar tid att bryta. De nya personer som aldrig besökt Arbetsförmedlingen tidigare, de som googlar oss, de tycker det är fantastiskt. De stannar gärna hos oss, chattar och ringer, vilket är jättebra, säger Christina Storm Wiklander.