Carina Gustavsson har en dotter som åker varje skoldag till Bergskolan på Bergnäset i Luleå.
– Det har fungerat bra nu första dagen med den nya operatören. Men vi kommer inte ifrån att det är helt horribelt med de långa skoldagarna. För min dotter tar det närmare två timmar att åka båda vägarna till och från skolan. Hon åker buss mellan Bergskolan och Alvik, och taxi mellan Bjursträsk och Alvik. Taxin kommer ändå från Luleå så varför kan hon inte åka med den hela vägen, undrar Carina Gustavsson.
Det nya avtalet är tvåårigt och innebär i korthet att Centrala buss tar över linjerna 220, 221 och 229, som går i linjetrafik men även används för elevtransporter till och från Bergskolan och skolorna i Sörbyarna, samt Porsön och Sinksundet.
Som NSD berättat har de linjerna tidigare körts av det hårt kritiserade trafikföretaget Nobina. Kritiken har bland annat gällt avåkningar, förseningar och andra incidenter sedan Nobina tog över trafiken i höstas.
Ida Gustafsson bor i Västmark och hennes två äldsta barn har cirka två och en halv timmars resande till och från Bergskolan.
– Det gick bra första dagen med nytt bussföretag. Barnen åker en mindre buss från Västmark till Selet-korsningen. Där får de stiga på en större buss. Det blir en timme åt varje håll. Så två och en halv timmars bussåkande varje dag. Det är jobbigt och barnen är trötta när de kommer hem, säger Ida Gustafsson.
Eleverna som bor i Klöverträsk har cirka tre timmars åkande varje dag.
– Anledningen till den långa bussresan är att bussen går via Ale, Alvik, Kallax och Måttsund till Bergnäset, istället för att köra raka vägen till skolan. Fruktansvärt tråkigt att barnen måste få så långa bussturer. Kommunen vill ha så billig skolskjuts som möjligt och det drabbar eleverna med långa bussturer, säger Ida Gustafsson.
Leif Drugge vd i Centrala buss är nöjd med de första dagarnas elevtransporter.
– Det har gått helt enligt plan. På tisdagen hade vi vissa förseningar på linje 229 vid Hällbacken på grund av ishalka. De övriga linjerna har gått enligt tidtabell. Jag har full förståelse för föräldrar som tycker det är långa bussåkningstider. Men det är detta som kommunen betalar för, säger han.
NSD har under tisdagen sökt Maritha Meethz (S) ordförande i Luleå kommuns barn-, och utbildningsnämnd samt Maarit Enbuske, arbetsmarknads- och utbildningsdirektör vid Luleå kommun, samt andra ansvariga för skolskjutsarna. Men ingen av dessa har gått att nå.