Så sent som i förrgår höll riksdagens trafikutskott en utfrågning om järnvägens vinterberedskap. Ansvariga på SJ, Trafikverket och Green Cargo fick stå till svars för hur dåligt tågtrafiken har fungerat i kylan.
Då uppmärksammas ett företag från Kista, Conflux, för en idé som skulle kunna lösa de återkommande stoppen i tågtrafiken vintertid.
Banbrytande
Företagets vd, Arnulf von Zedtwitz-Liebenstein, uttalar sig i intervjuer om sin revolutionerande idé som skulle lösa problemen med isiga lok.
- Vi har tagit fram ett koncept som vi presenterat för SJ och Trafikverket.
Företaget lanserar teknik, en typ av värmefolie, som ska komma åt is på lok, vagnar, räls och växlar.
Tekniken presenteras som nyskapande och banbrytande.
Men redan för ett drygt år sedan hade tekniken uppfunnits - i Luleå - och den presenterades för SJ och Banverket (det som senare införlivades i Trafikverket) genom Luleå tekniska universitet.
Nappade inte
NSD skrev om detta i november i år.
Mannen bakom uppfinningen är köldexperten Anders Linné från Luleå. Han hade kommit på en slags folie med inbyggda elslingor som skulle värma upp ytor under loket och få isen att smälta. Det var tämligen okänt att ett lok kunde samla på sig upp till tio tom is, som sedan skakades ner i växlarna på spåret.
I intervjun i februari sa han att han hoppades att hans uppfinning skulle börja användas inom tre år.
Men SJ och Banverket verkade inte nappa på förslaget. Det var tyst om förslaget.
Därför blev Linné mäkta förvånad när han hörde att hans uppfinning nu presenteras av ett helt annat företag i södra Sverige som en nyhet och att förhandlingar pågår med SJ och Trafikverket.
- Ja, vad jag förstår verkar det vara precis samma sak som vi arbetade fram.
Anders Linné driver företaget Performance in cold AB tillsammans med Ulla Juntti. Även hon har reagerat starkt på Kistaföretagets "upptäckt".
- Jag kan inte säga annat än att det är väldigt likt. Det är klart att de kan ha uppfunnit det här helt opåverkade av vårt arbete, men...
Tänker ni agera på något sätt?
- Nej, i och med att vi gick via LTU har jag svårt att se att vi vill ta strid med Trafikverket.