Ny genväg i skärgården

Det blev ingen muddring i hamnen Rödkallen.I stället blir det en ny genväg ut i Luleå skärgård. Som öppnar om bara tre veckor.- För turbåtstrafiken sparas en och en halv timme, säger Helén Wiklund Wårell, fritidschef.

I lördags påbörjades muddringen i Trollerisundet som beräknas vara färdigt om knappt en månad. Över 6 500 kubikmeter massor ska bort för att djupet ska bli 3,3 meter i farleden i Trollerisundet. FOTO: Kurt Engström

I lördags påbörjades muddringen i Trollerisundet som beräknas vara färdigt om knappt en månad. Över 6 500 kubikmeter massor ska bort för att djupet ska bli 3,3 meter i farleden i Trollerisundet. FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2012-09-12 04:34

Just nu står Sveriges största mudderverk på 520 ton och arbetar i Trollerisundet mellan Långön och Hindersön. På mindre än en månad ska 6 500 kubikmeter massor fraktas bort och öppna en ny genväg ut i skärgården för större fartyg.

Och för kommunen handlar det också om en besparing.

- För turbåtstrafiken sparas en och en halv timme tur och retur. Och vi betalar ju för trafiken per timme så gör det ganska mycket, säger Helén Wiklund Wårell, fritidschef.

- Sen har det varit en del andra problem, segelbåtar som går lite djupare som går på grund här. Är det lågvatten påverkar det ännu mer.

Trollerisundet
När Statens fastighetsverk, som äger Rödkallen, fick prislappen för muddringen och renoveringen runt och på ön fick de en chock. 45 miljoner kronor var mer än de räknat med och de avbröt i all hast både upphandling och tillståndsprocess.

Det frigjorde i sin tur de pengar som kommunen skulle satsa i projektet och de lades i stället på den muddring av Trollerisundet, ett projekt som diskuterats ända sedan 2007.

Den 15 oktober kommer två nya muddringar ta vid och det gäller inloppen till turbåtshamnarna på Brändöskär och Småskär. Fritidsförvaltningen hade fördragit att utföra dessa innan sommaren. Men tillståndet från mark- och miljödomstolen förbjöd detta.

- De har pekat ut den exakta tiden när vi får göra det, säger Helén Wiklund Wårell.

- Och det är klart. Om det blir höststormar kan det bli ställdygn, men då ska det blåsa ganska ordentligt.

Stigande prisbild
Samtidigt som behovet av muddringar är stort i Luleå skärgård blir det allt dyrare att utföra dem.

- Man ser nu att prisbilden är stigande. Och de beror så klart hur mycket som pågår. Och hur långt allt måste transporteras, den här pråmen har stått i Gävle till exempel.

När det gäller Rödkallen så har hon ännu inte hört något nytt från Statens fastighetsverk.

- Det är fortfarande vilande, säger David Wallin, som är projektledare för hela Bottenvikens skärgård som innefattar Haparanda, Piteå, Kalix, Luleå och Skellefteå och som har en beräknad totalkostnad på 75 miljoner kronor för alla projekt.

"Ovisst"
I nuläget vet de inte vad som händer.

- Det kan bara staten svara på. Det jag kan tycka är att hamnen borde rensas upp, även om det inte görs en muddring, för det ser så illa ut där, säger Helén Wiklund Wårell.

- Det är lite ovisst vad som händer.

Den nya passagen genom Trollerisundet ska vara klar i början av oktober. Hamnarna på Brändöskär och Småskär ska vara klara 15 november.

FAKTA Muddringen av Trollerisundet

µ Muddringen i sundet blir 30 meter bred och 300 meter lång, 9 000 kvadratmeter. Grunda punkter har gjort att djupet endast varit två till två och en halv meter på vissa ställen. Nu ska djupet bli 3,3 meter.

µ Muddermassorna beräknas bli 6 500 kubikmeter som ska dumpas utanför sundet.

µ Kostnaden för muddringen är nio miljoner kronor. Hälften är EU-pengar.

µ Den muddring som sker i dag beräknas hålla i över 20 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om